Aston Martin RapidE – model pertama EV jenama ini, diproduksi dengan jumlah terhad mulai 2019

Aston Martin RapidE – model pertama EV jenama ini, diproduksi dengan jumlah terhad mulai 2019

Akhirnya Aston Martin mengesahkan produksi bagi RapidE, kenderaan elektrik-sepenuhnya atau EV, bakal bermula pada 2019 ini. Ia direalisasikan kurang dari dua tahun selepas model konsepnya diperkenalkan buat pertama kalinya pada Oktober 2015.

Ia berasaskan Rapide AMR, jenama terbabit berkata, “RapidE bakal dizahirkan dengan imej kereta sport empat-pintu dan dinamik bagi Rapide S dikuasakan oleh penjana kuasa elektrik sepenuhnya menggantikan enjin 6.0 liter V12.”

Walau bagaimana pun Aston Martin belum bersedia untuk mendedahkan lebit lanjut mengenai penjana kuasa RapidE ini, namun mendakwa “RapidE bakal menawarkan pengalaman pemanduan yang lebih unik yang tidak pernah dirasai dari model Aston Martin sebelum ini,” yang dikatakan dihasilkan oleh motor elektrik motor terbabit.

Seperti model konsep yang pernah dipertontonkan sebelum ini, Aston Martun akan meneruskan kolaborasi dengan Williams Advanced Engineering untuk membangunkan model tersebyt, menggunakan pengalaman kenderaan elektrik dan bateri ektensif syarikat terbabit.

Projek ini adalah sebahagian daripada strategi kenderaan rendah- dan kosong-emisi yang dibentangkan oleh presiden dan CEO syarikat, Andy Palmer, dalam Pelan Abad Kedua syarikat terbabit. Hanya 155 unit RapidE bakal diproduksi dan ia ‘tunggu dan lihat’ adakah ia bakal diproduksi lagi pada masa akan datang.

“Model konsep RapidE diperkenalkan pada Oktober 2015, kami telah meletakkan model semua-elektrik pertama ini dalam pengeluaran. RapidE mewakili satu masa hadapan yang mampan dengan gaya yang mempersona dan prestasi tertinggi, serta dengan penjana kuasa bersama kosong-emisi baharu,” ujar Palmer.

“Enjin pembakaran dalaman telah menjadi nadi Aston Martin sejak lebih seabad, dan akan terus digunakan untuk tahun akan datang. RapidE menunjukkan visi, dan keupayaan Aston Martin, untuk melakukan perubahan radikal, di samping menghasilkan nafas baharu dalam memberikan kepuasan di hati para pelanggan,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required