Aston Martin Valkyrie – bahagian luar diperbaharui dan 95 peratus siap, dalaman ditunjuk buat pertama kali

Aston Martin Valkyrie – bahagian luar diperbaharui dan 95 peratus siap, dalaman ditunjuk buat pertama kali

Hypercar Aston Martin yang dibangunkan bersama Red Bull Advanced Technologies dan AF Racing, iaitu Valkyrie kini telah diberi pembaharuan pada bahagian aerodinamik, penggayaan serta pakej bahagian dalamnya. Kenderaan ini dihasilkan untuk membawa kereta jalanan kepada tahap yang lebih tinggi.

Bermula dengan bahagian luar, pereka casis terkemuka Formula One, Adrian Newey mendapati bahawa beliau boleh mendapatkan lebih lagi daya tolakan ke bawah (downforce), seterusnya menghasilkan satu bukaan di antara kokpit dan lengkuk roda hadapan.

lampu utama kenderaan ini turut diperbaharui, dengan inspirasi fungsi daripada lampu kereta lumba F1. Elemen lampu tinggi dan rendah diletakkan pada rangka aluminium, seterusnya memberikan berat yang 30% hingga 40% lebih rendah berbanding lampu utama paling ringan yang pernah digunakan oleh Aston Martin pada kenderaan produksi.

Pengurangan berat pada Valkyrie begitu penting, sehinggakan lencana berbentuk sayap sebelum ini juga dikatakan terlalu berat, dan kemudiannya diganti dengan lencana aluminium yang mempunyai ketebalan 70 micron, iaitu 30% lebih nipis berbanding rambut manusia dan 99.4% lebih ringan berbanding lencana enamel sebelum ini.

Pada bahagian belakang terdapat lampu yang direka semula, kini dengan bilah gaya Vulcan dan terdapat tambahan sirip pada bahagian tengah kenderaan tersebut. Di atasnya terletak lampu LED yang bertindak sebagai lampu brek, dan berukuran hanya 5.5 mm lebar dan 9.5 mm tinggi.

Selain bahagian luar, Aston Martin juga telah mendedahkan buat pertama kalinya bahagian dalam Valkyrie ini. Walaupun nampak begitu padat, syarikat itu memberitahu bahawa ia masih boleh memuatkan dua orang dewasa dan mempunyai kedudukan seperti sebuah kenderaan F1 dan Le Mans.

Sesuai dengan konsepnya, bahagian dalam kereta ini begitu minimal dengan hanya terdapat paparan informasi digital, serta skrin OLED pada roda stereng seperti kereta F1. Sepasang skrin yang terdapat di kiri dan kanan papan pemuka adalah sebenarnya untuk paparan kamera sisi yang menggantikan cermin sisi.

Penggerak kenderaan ini masih belum disahkan, tetapi ada yang mengatakan ia mungkin akan dikuasakan oleh enjin V12 6.5 liter, bersama gabungan motor elektrik, untuk menghasilkan sehingga 1,130 hp; dengan jangkaan berat hanya 1,030 kg. Daripada enjin, kuasa akan disampaikan ke atas jalan oleh transmisi rekaan Newey dan Red Bull Advanced Technologies.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required