Pakatan Nissan-Renault-Mitsubishi bakal memproduksi 12 model EV menjelang tahun 2022

Pakatan Nissan-Renault-Mitsubishi bakal memproduksi 12 model EV menjelang tahun 2022

Pakatan Nissan-Renault dan yang baru menyertai mereka, Mitsubishi, telah mengumumkan bakal memproduksi 12 buah model kenderaan elektrik (EV) menjelang tahun 2022. Menerusi kerjasama yang diberi nama “Alliance 2022”, pakayan ini turut mengumumkan pelan perancangan bagi tempoh enam tahun akan datang dengan memfokuskan pengeluaran terhadap EV dan apa juga yang berkaitan dengan teknologi, autonomi dan penjimatan sinergistik.

Dijangkakan 12 EV baharu yang diproduksikan itu, dengan beberapanya akan berkongsi platform yang sama, kebanyakannya bersarkan teknologi yang diperkenalkan oleh Mitsubishi yang dianggap pakar dalam teknologi plug-in hybrid. Di mana ia akan menggunakan teknologi PHEV baharu bagi semua kenderaan segmen C dan D- menjelang 2022.

Pakatan ini juga diramalkan akan melakukan peningkatan besar terhadap penggunaan bateri, di mana salah satu matlamat mereka ialah kenderaan tersebut harus mencapai 600 km mengikut New European Driving Cycle (NEDC) termasuk pengurangan kos sebanyak 30%.

Malah mereka juga percaya kelajuan pengecasan akan dipertingkatkan dengan kadar 15 minit untuk mencapai simpanan bateri bagi jarak 230 km, iaitu peningkatan sebanyak 90 km yang dicapai pada tahun 2016. Bukan itu sahaja, pakatan ini juga berkata, bateri akan dipakejkan sekali dengan bentuk yang lebih leper untuk memberikan ruang kabin yang lebih optimum dan penggayaan yang lebih fleksibel.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required