Hujung minggu lalu adalah kali terakhir perlumbaan Formula One berlangsung di Sepang, tetapi ia tidak bermakna penglibatan Malaysia dalam perlumbaan ini sudah berakhir. PETRONAS telah menyambung lagi kerjasama teknikal mereka bersama pasukan Mercedes AMG PETRONAS untuk tahun-tahun akan datang, dan menjadikan kini penglibatannya sudah mencecah 22 tahun.

Banyak manfaat yang didapati daripada perlumbaan kereta paling hebat ini, di mana sebagai sebuah syarikat minyak dan gas antarabangsa, PETRONAS dapat membentuk kemampuan teknologi dan modal insannya – terutamanya dalam bahagian penyelidikan dan pembangunan – untuk minyak serta pelincir yang dikeluarkan. Kerjasama PETRONAS dengan pasukan yang berasal dari Brackley ini juga sudah berjaya menghasilkan juara dunia pemandu dan pengeluar sebanyak tiga kali berturut-turut.

Untuk memahami bagaimana PETRONAS boleh menjadi pengeluar minyak dan pelincir paling berjaya dalam era hibrid sekarang, anda perlu memahami sejarah sukan permotorannya, yang bermula dengan tajaan pasukan rali tempatan pada awal tahun 90-an. Pada masa itu, syarikat ini sedang dalam usaha untuk mengembangkan perniagaan secara global bagi melengkapi simpanan hidrokarbon serta membangunkan tenaga kerja profesional yang lebih berkemahiran dan bertaraf dunia.

PETRONAS mahu mempercepat objektif ini, jadi ia masuk ke Formula One, dengan menandatangani perjanjian sebagai penaja pasukan Red Bull Sauber pada tahun 1995. Ini sekaligus meletakkan syarikat sebagai jenama antarabangsa dan meningkatkan status Malaysia di persada global. Ia bukan sekadar satu langkah pemasaran, di mana dua tahun selepas itu, PETRONAS menjadi penaja enjin dan nama bagi pasukan tersebut.

AD: PETRONAS akan terus bawa manfaat daripada teknologi F1 untuk kegunaan kereta atas jalan biasa

Perjanjian ini bertepatan dengan penubuhan Sauber PETRONAS Engineering, yang membina kotak gear dan enjin Ferrari untuk kegunaan pasukan. Ia adalah permulaan bagi Program Pemindahan Teknologi Formula One, yang menyaksikan jurutera PETRONAS dapat mengambil bahagian dalam F1 dan memperoleh pengalaman serta pengetahuan yang sebenar.

Sauber PETRONAS Engineering juga terlibat dalam pembangunan enjin baru, dan pada tahun 1998 ia telah memulakan ujian enjin prototaip 2.0 liter untuk kegunaan kereta atas jalan biasa. Enjin tersebut akhirnya menjadi PETRONAS E01, dan ia dipersembahkan sewaktu Malaysian Grand Prix 1999, yang mana PETRONAS juga adalah penaja nama bagi perlumbaan tersebut.

PETRONAS terus memungut manfaat daripada penglibatannya dalam Formula 1, dengan kemudiannya melancarkan barisan pelincir prestasi tinggi Syntium pada tahun 2000. Menjelang 2001, program pemindahan teknologi ini telah berkembang menjadi lapan jurutera, dan dalam tahun yang sama, Sauber PETRONAS Engineering telah menunjukkan enjin prototaip untuk motosikal lumba pertama Malaysia, iaitu PETRONAS GP1.

AD: PETRONAS akan terus bawa manfaat daripada teknologi F1 untuk kegunaan kereta atas jalan biasa

Penyelidikan yang dijalankan di Makmal Penyelidikan dan Servis Saintifik PETRONAS untuk jentera Formula One telah membawa kepada penghasilan PETRONAS Syntium 5000 pada tahun 2004. Pada tahun berikutnya, PETRONAS mengumumkan sambungan kerjasama dengan Sauber setelah BMW mengambil alih pasukan ini, yang menjadikan namanya BMW Sauber F1.

Kerjasama dengan pasukan baru ini menghasilkan satu juara perlumbaan, 17 podium dan paling tinggi dalam kedudukan pengeluar adalah tempat kedua pada tahun 2007. PETRONAS juga telah mewujudkan program pembangunan pemandu, dengan kerjasama BMW Sauber F1, iaitu PETRONAS Formula Xperience (PFX),

Lembaran baru bermula pada tahun 2010 apabila PETRONAS menjadi penaja nama bagi pasukan baru Mercedes-Benz. Pasukan yang dikenali sebagai Mercedes-AMG PETRONAS ini meningkat dengan pantas, dan Nico Rosberg berjaya mencapai kemenangan pertama bagi jenama itu dalam tempoh 57 tahun waktu Chinese Grand Prix tahun 2012. Pada tahun berikutnya, pasukan tersebut mengambil Lewis Hamilton sebagai pemandu, dan beliau juga diangkat menjadi penasihat prestasi teknikal PETRONAS.

AD: PETRONAS akan terus bawa manfaat daripada teknologi F1 untuk kegunaan kereta atas jalan biasa

Pengenalan enjin V6 hibrid pada tahun 2014 menyaksikan pasukan ini mendominasi perlumbaan, dengan memenangi kejuaraan bagi kategori pengeluar pada tahun 2014, 2015 dan 2016, serta juara bagi kategori pemandu pada tahun 2014 dan 2015 melalui Hamilton. Tahun lepas Rosberg memenangi juara pemandu, dan daripada 21 perlumbaan, 19 dimenangi oleh pasukan ini.

Hari ini, PETRONAS membina formula dan membekalkan keseluruhan bendalir untuk pasukan Mercedes AMG PETRONAS, dan juga minyak dan pelincir untuk pasukan Force India dan Williams – pasukan ini juga menggunakan enjin Mercedes-AMG. Syarikat kini mempunyai 10 hingga 12 saintis – termasuk dua jurutera di litar – yang terlibat dalam penghasilan formula untuk bendalir Formula One, seterusnya digunakan untuk kedua-dua, atas jalan biasa dan litar.

Sejak tahun 2010, PETRONAS telah membangunkan lebih 350 bahan api, pelincir dan bendalir untuk pasukan dan diuji pada lima produk perlumbaan, termasuk bahan api PETRONAS PRIMAX, PETRONAS Syntium dan pelincir PETRONAS Tutela. Syarikat ini sekarang menawarkan dua produk bahan api iaitu PRIMAX 97 dan PRIMAX 95, dengan Advanced Energy Formula.

AD: PETRONAS akan terus bawa manfaat daripada teknologi F1 untuk kegunaan kereta atas jalan biasa

PRIMAX 97 menampilkan rumusan baru yang dapat mengurangkan geseran pada dinding silinder, menghasilkan pecutan yang lebih lancar dan pantas. Ia juga dapat menghapus dan mengelakkan kumpulan kotoran, seterusnya melindungi bahagian injector dan meningkatkan pembakaran. Dengan semua ini, pengguna dapat menikmati pemanduan lebih lancar dan jauh dengan setiap isian. Kandungan sulfur yang rendah juga dapat melindungi sistem emisi yang sensitif.

PRIMAX 95 dengan Advanced Energy Formula dapat membersihkan enjin, mengoptimakan penyampaian bahan api dan membina pancutan yang lebih halus – ini semua memperbaiki pembakaran bahan api, pembebasan tenaga dan mengurangkan geseran, seterusnya mengurangkan kehilangan tenaga untuk penggunaan bahan api lebih baik. PETRONAS PRIMAX dan Dynamic Diesel boleh didapati di lebih 2,500 stesen minyak di Malaysia dan Afrika Selatan, manakala minyak enjin PETRONAS Syntium dan Urania ditawarkan di lebih 80 pasaran global.

Penghasilan produk bertaraf dunia ini bermula dengan Rumusan Teknologi Bendalir PETRONAS, iaitu pendekatan pintar untuk menghasilkan bahan api, pelincir dan bendalir lain. Ini juga termasuk sekali dengan pengetahuan serta pengalaman yang diperolehi daripada sukan permotoran seperti Formula One, yang membawa kepada penggunaan bahan api dan ketahanan untuk kereta kegunaan harian.

AD: PETRONAS akan terus bawa manfaat daripada teknologi F1 untuk kegunaan kereta atas jalan biasa

Jadi, apa yang akan berlaku seterusnya dengan PETRONAS dalam Formula One? Sambungan kerjasama syarikat ini dengan pasukan Mercedes-AMG PETRONAS telah mengukuhkan lagi penglibatannya dalam sukan ini, sekaligus dapat membenarkan ia membangunkan produk bertaraf dunia untuk litar, serta juga kereta atas jalan biasa untuk orang ramai.

PETRONAS berjanji akan terus menambah baik Formula Kemenangan ini untuk membenarkan pasukan dapat menang lebih banyak kali lagi, kerana ia bukanlah proses yang akan berhenti setakat pada satu atau dua kemenangan sahaja. Malah, ia memerlukan kejuruteraan yang berterusan, untuk terus mendesak lagi had teknologi. Dalam kata lain, ia akan kekal.

Untuk maklumat lanjut berkenaan perjalanan sukan permotoran PETRONAS, layari laman rasmi Facebook PETRONAS Motorsport, dan anda juga boleh berkongsi cerita dengan PETRONAS Motorsport dalam media sosial dengan menggunakan hashtag #ourstorycontinues.