Alfa Romeo kembali sertai F1 selepas lebih 30 tahun

Alfa Romeo kembali sertai F1 selepas lebih 30 tahun

Selepas lebih 30 tahun keluar, akhirnya Alfa Romeo mengumumkan akan kembali menyertai perlumbaan Formula One bermula pada musim hadapan. Perkara ini menjadi rasmi apabila Alfa Romeo, yang dimiliki oleh Fiat Chrysler Automobiles (FCA) menandatangani perjanjian kerjasama teknikal dan komersial bersama pasukan Swiss Sauber F1 Team.

Pasukan baru ini akan dikenali sebagai Alfa Romeo Sauber F1 Team, dan kereta lumba satu tempat duduk yang diguna akan mempunyai warna serta logo Alfa Romeo, manakala enjinnya pula adalah unit tahun 2018 daripada Ferrari. Gambar awal yang tersebar di internet menunjukkan kereta ini berwarna merah dan putih, tetapi ia mungkin berubah nanti.

Melalui perjanjian ini, kedua-dua pihak boleh berkongsi kepakaran teknologi, komersial dan strategi dalam semua bahagian pembangunan, termasuk akses kepada pengetahuan kejuruteraan dan kepakaran teknikal Alfa Romeo. Selain dalam perlumbaan itu sendiri, kerjasama ini juga dapat memberi manfaat kepada kedua-dua syarikat dalam sektor automotif secara amnya.

Alfa Romeo terlibat dalam perlumbaan Formula 1 sejak tahun 1950 hingga 1988 sebagai pembina dan juga pembekal enjin. Selepas penampilan pertamanya, dengan pantas Alfa Romeo berjaya menggondol gelaran juara bagi kategori pemandu melalui Nino Farina dan Juan Manuel Fangio pada tahun 1950 dan 1951. Kembalinya mereka selepas lebih 30 tahun ini menunjukkan tujuan yang jelas untuk memberikan impak ke dalam dunia permotoran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required