Adiva, m’sikal tiga roda berbumbung akan tiba di M’sia suku ketiga 2018, jadikan M’sia hab Asia Tenggara

Adiva, m’sikal tiga roda berbumbung akan tiba di M’sia suku ketiga 2018, jadikan M’sia hab Asia Tenggara

Tahun 2018 baru sahaja bermula dan kita sudah mendapat banyak berita menarik. Terbaru, kami diberitahu motosikal tiga roda berbumbung jenama Adiva akan tiba di Malaysia menjelang suku ketiga tahun ini dan dipasang di sini.

Adiva adalah satu jenama yang bermula di Itali, namun kini telah menjadi satu jenama global dengan banyak aspek kejuruteraan dilakukan termasuk di Jepun, manakala pengeluaran pula berjalan di Taiwan.

Jika melihat kepada laman web syarikat ini, terdapat enam model yang ditawarkan oleh Adiva pada masa ini, dan kesemuanya adalah motosikal tiga tayar berbumbung, dari yang berkapasiti 125 cc, hinggalah 400 cc. Enjin yang digunakan adalah daripada Peugeot.

Adiva, m’sikal tiga roda berbumbung akan tiba di M’sia suku ketiga 2018, jadikan M’sia hab Asia Tenggara

Bagi yang diberitahu akan tiba di Malaysia, ia adalah model 200 cc dan 400 cc iaitu AD1 200 dan AD2 400. Model ini juga sebenarnya sudah dipasarkan di negara jiran, Singapura, bersama beberapa model lain, namun ia adalah unit yang diimport dari Taiwan. Bagi model AD1 200, di Singapura, harganya berada dalam lingkungan yang sama seperti SYM Symphony 250.

Untuk Malaysia, sebuah syarikat tempatan baru akan ditubuhkan untuk menguruskan pengedaran motosikal ini serta menariknya, ia turut akan dipasang di dalam negara oleh DNC Asiatic Sdn Bhd. Jangkaannya, motosikal ini dapat dilancarkan di Malaysia menjelang suku ketiga tahun ini.

Adiva, m’sikal tiga roda berbumbung akan tiba di M’sia suku ketiga 2018, jadikan M’sia hab Asia Tenggara

Merujuk kepada pemasangan tempatan, wakil DNC Asiatic, Nik Danial Nik Mahmood menyatakan syarikat kini sedang dalam usaha untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pemasangan Adiva Asia Tenggara dan China, dan jika berjalan lancar, Adiva akan menjadi jenama motosikal antarabangsa pertama yang memilih Malaysia sebagai hab pengeluaran.

Mengulas lanjut berkenaan perkara ini, Nik Danial menyatakan Malaysia sebenarnya mempunyai kelebihan tersendiri berbanding Thailand dan Indonesia yang kini menjadi tumpuan utama pengeluar antarabangsa, antaranya seperti Malaysia tidak memerlukan syarikat ini melabur untuk pembinaan sebuah kilang baru, dan boleh memilih pihak ketiga sebagai pengendali pemasangan.

GALERI: Adiva AD1 200


GALERI: Adiva AD2 400

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required