Aston Martin V8 Vantage 2018 kini dilancarkan di Malaysia – 510 PS, 685 Nm, harga dari RM1.6 juta

Aston Martin V8 Vantage 2018 kini dilancarkan di Malaysia – 510 PS, 685 Nm, harga dari RM1.6 juta

Aston Martin Kuala Lumpur secara rasminya telah memperkenalkan Aston Martin Vantage baharu di negara ini, model coupe dua-pintu generasi kedua yang tiba di sini selepas sembilan bulan ia didedahkan di peringkat global. Harganya dari RM1.6 juta, termasuk pelbagai cukai.

Berukuran 4,465 mm panjang, 1,942 mm lebar dan 1,273 mm tinggi, dengan jarak roda 2,704 mm, Vantage dibina dengan struktur aluminium yang sama dengan DB11, tetapi 70% komponennya adalah unik. Malahan ia juga memiliki penggayaan yang lebih berbeza berbanding abang-abangnya.

Bagi rekaannya, Vantage baharu ini berbentuk lebih tegap, dengan memaparkan banyak butiran reka bentuk yang lebih jelas dari DB10 khusus untuk filem James Bond, Spectre. Dengan bahagian depan dan belakang yang minimum, kelihatan tulangnya lebih ‘berotot’ dan pejal, malahan Vantage baharu ini nampak lebih tajam.

Bahagian dalamannya pula menampilkan sentuhan yang lebih signifikan malahan lebih luas bagi ruang dan ruang kepala berbanding model sebelum ini, juga terdapat sedikit ruangan di belakang tempat duduk. Bagi ruang but, ia menawarkan kapasiti sebanyak 350 liter untuk penyimpanan kargo.

Kawalan rotary baharu turut ditampilkan di dalam kabin, dengan butang transmisi PRND yang kini disusun dengan formasi segitiga, mengklasifikasikan kawalan utama ke dalam zon yang lebih jelas. Bercakap tentang suis, tidak ada kekurangan pada konsol tengah untuk individu yang menyukai butang tersebut.

Ciri standard termasuk tempat duduk sport, tanpa kunci mula/berhenti, sistem pemantauan tekanan tayar, kawalan suhu dwi-zon, bantuan parkir dan pengesan parkir hadapan/belakang. Lain-lain ciri termasuk sistem infotainmen COMAND Online versi Mercedes-Benz dengan skrin LCD tengah lapan-inci dan sistem audio Aston Martin.

Sebagai standard, Vantage didatangkan dengan Alcantara upholstery tetapi dengan dalaman kulit-sepenuhnya sebagai pilihan, dan terdapat beberapa kemasan termasuklah sentuhan perak sutera dan hitam berkilat.

Hanya satu pilihan enjin yang ditawarkan iaitu 4.0 liter turbo-berkembar V8 dari Mercedes-AMG, dengan kedudukan enjin yang lebih rendah hasil pemasangan enjin baharu yang lebih berprofil rendah, dan penjana kuasanya juga telah diberi talaan semula – bersama corong dan ekzos – yang memberikan lebih karakter gaya-AMG dan sonic signature.

Kuasa yang mampu dihamburkan mencecah 510 PS pada 6,000 rpm dan tork 685 Nm dari 2,000 hingga 5,000 rpm, dan ia disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi automatik lapan-kelajuan ZF. Prestasinya dicatatkan dari 0.100 km/j dalam 3.6 saat dan kelajuan tertinggi mampu memuncak hingga 314 km/j.

Elemen teknikal termasuk roda stereng kuasa elektrik kelajuan-sensitif, sistem peredam adaptif dengan Skyhook, yang menawarkan mod pemanduan Sport, Sport Plus dan Track. Juga didatangkan dengan DCS, Penvektoran Tork Dinamik, yang pertama kali ditampilkan pada Aston Martin, dan electronic locking rear differential (E-Diff) yang bekerja dengan sistem kawalan kestabilan untuk memberikan maklumbalas terhadap tindakan jentera.

Secara standard, Vantage dipadankan dengan roda aloi Y 20-inci, yang dibaluti tayar yang dibangunkan khas Pirelli P Zero 255/40 di hadapan dan 295/35 di belakang. Pilihan personalisasi turut ditawarkan termasuk untuk unit tiruan dengan beberapa kemasan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required