Acura NSX 2019 – gaya dan kelengkapan ditambah baik, harga dari RM645,251 di Amerika Syarikat

Acura NSX 2019 – gaya dan kelengkapan ditambah baik, harga dari RM645,251 di Amerika Syarikat

Acura NSX 2019 (ataupun lebih dikenali sebagai Honda NSX di luar Amerika) telah membuat penampilan pertama semasa Monterey Car Week, dan ia membawa pembaharuan pada bahagian luar, dalam dan kelengkapan. Model NSX generasi kedua dengan kuasa hibrid ini telah diedarkan sebanyak 1,900 unit di seluruh dunia (model tahun 2017 dan 2018), dengan hampir 1,000 daripadanya diserahkan kepada pelanggan di Amerika Syarikat.

NSX terbaru ini menggunakan hiasan gril baru yang sama warna dengan keseluruhan badan, manakala keliling gril itu, jeriji salur udara serta hiasan di bampar belakang menggunakan warna hitam berkilat. Spoiler gentian karbon serta pakej luaran gentian karbon kemudiannya didatangkan sekali dengan spoiler di bawah bampar hadapan, hiasan di tepi kereta serta diffuser belakang.

Masuk ke dalam, pelanggan mempunyai pilihan kombinasi warna Indigo Blue, yang digunakan pada kulit semi-aniline serta Alcantara yang membalut bahagian tertentu. Tempat duduk sport larasan kuasa kini didatangkan secara standard (sebelum ini dijual pada harga US$1,500, atau RM6,145), dan boleh dipilih dalam warna merah ataupun Ebony. Turut disediakan tanpa sebarang kos adalah pilihan tempat duduk sport ringan larasan manual yang dibalut kulit Black Milano atau Alcantara.

Pada bahagian casis, stabiliser baru yang lebih besar di depan dan belakang memberikan lebih ketegaran dengan peningkatan masing-masing sebanyak 26% dan 19%. Getah toe link belakang pula sekarang 20% lebih keras, manakala kekuatan hab belakang ditambah sebanyak 6%.

Untuk sistem elektrik seperti unit kuasa SH-AWD, penyerap magnetorheologial aktif, stereng kuasa dan sistem bantuan stabiliti, semuanya diberikan kalibrasi perisian yang baru.

Sementara itu, sistem brek karbon seramik yang disediakan sebagai pilihan sekarang boleh dipilih dengan angkup warna oren, manakala tetapan brek cakera besi boleh dipilih dengan angkup warna merah. NSX 2019 ini juga didatangkan dengan tayar Continental ContiSportContact 6 yang lebih mencengkam berbanding ContiSportContact 5P sebelum ini.

Acura NSX 2019 – gaya dan kelengkapan ditambah baik, harga dari RM645,251 di Amerika Syarikat

Dalam ujian di Litar Suzuka, Jepun, NSX baru ini dapat mencatat masa dua saat lebih pantas dan ini didapati tanpa sebarang perubahan pada kuasa enjin petrol V6 3.5 liter twin-turbo yang digunakan, iaitu 573 hp dan 645 Nm tork. Enjin ini juga mempunyai Direct Drive Motor yang terletak di antara transmisi automatik klac berkembar sembilan kelajuannya manakala di hadapan pula terdapat dua lagi motor Twin Motor Unit (TMU).

Walaupun sekarang dijual pada harga bermula US$157,500 (RM645,041), iaitu US$1,500 (RM6,143) lebih mahal berbanding sebelum ini, NSX 2019 dilengkapi terus dengan pelbagai barangan yang sebelum ini disediakan sebagai pilihan tambahan dengan kos berjumlah US$4,700 (RM19,249). Ini termasuk navigasi stelit, sistem audio premum ELS Studio, pengesan jarak depan dan belakang, serta pedal sport.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required