Aprilia RSV4 RR, Tuono V4 Factory dan Shiver 900 2019 diperkenal – lebih banyak elektronik, grafik baru

Aprilia RSV4 RR, Tuono V4 Factory dan Shiver 900 2019 diperkenal – lebih banyak elektronik, grafik baru

Satu lagi pengeluar yang mengambil kesempatan di INTERMOT untuk memperkenalkan model baru yang dipertingkat adalah Aprilia, melalui model RSV4RR, Tuono V4 Factory dan Shiver 900 2019. Di Malaysia, pengedar rasmi baru jenama ini telah dilantik, iaitu Didi Resources yang juga memegang hak pengedaran beberapa jenama lain.

Dengan banyak pengalaman serta kemenangan dalam dunia perlumbaan, Aprilia telah bertindak memperbaharui model RSV4 dengan banyak ciri elektronik serta sistem bantuan penunggang. Kini, ada dua versi yang ditawarkan iaitu RR dan RF, dengan kedua-duanya menggunakan kerangka unik boleh laras yang membolehkan pemilik mengubah kedudukan enjin pada kerangka, sudut headstock, tapak lengan ayun serta ketinggian bahagian belakang.

Untuk model RR, enjin empat silinder V yang digunakan mampu menghasilkan 201 hp pada 13,000 rpm dan 115 Nm tork pada 10,500 rpm, sekaligus meletakkannya sama tahap dengan superbike terkenal jenama lain. Perubahan utama antara RSV4 RR dan RSV4 RF adalah pada suspensi, di mana model RF dilengkapi dengan fork NIX serta monoshock TTX terbaru daripada Ohlins serta steering damper Ohlins.

Untuk model naked, Aprilia mempunyai Tuono V4 1100 yang didatangkan dalam dua versi – Tuono V4 1100 RR dan Tuono V4 1100 Factory APRC – dengan kuasa 175 hp datang daripada enjin empat silinder V 1,077 cc. Bagi model Factory, ia mendapat kelebihan suspensi semi aktif hasil penggunaan unit Ohlins Smart EC2.0 yang mengawal fork NIX, monoshock TTX serta steering damper elektronik padanya.

Sama seperti RSV4, Tuono V4 terbaru ini mendapat peningkatan teknologi yang termasuk sistem kawalan cengkaman, cornering ABS serta tiga mod tunggangan. Semua tiga mod ini masih menghasilkan kuasa yang sama, tetapi tindak balasnya berbeza. Untuk V4 1100, warna yang ditawarkan adalah Sachsenring Red and Magny-Cours Grey manakala untuk model Factory terdapat grafik Superpole.

Aprilia RSV4 RR, Tuono V4 Factory dan Shiver 900 2019 diperkenal – lebih banyak elektronik, grafik baru

Satu lagi model naked Aprilia, tetapi yang mempunyai enjin kapasiti lebih rendah adalah Shiver 900, dengan kuasanya sekarang menjadi 95 hp dan 90 Nm tork. Ia direka supaya mudah ditunggang, dan didatangkan dengan tiga tahap kawalan cengkaman, sistem ABS two-channel dan tiga mod tunggangan – Sport, Touring dan Rain.

Turut digunakan pada model baru ini adalah panel instrumen TFT-LCD berukuran 4.3 inci yang boleh disambungkan dengan sistem Aprilia Multimedia Platform, sekaligus membenarkan pengguna membuat sambungan dengan telefon pintar untuk navigasi dan fungsi lain. Model ini menggunakan kerangka, monoshock dan penutup head yang diwarnakan merah manakala warna badan pula disediakan dalam tiga pilihan iaitu Hi-Tech Silver, Challenging Red dan Innovation Dark.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required