Adiva AD3-400 tiba di Malaysia dengan harga bermula RM39k – skuter tiga tayar 400 cc, bumbung boleh lipat

Adiva AD3-400 tiba di Malaysia dengan harga bermula RM39k – skuter tiga tayar 400 cc, bumbung boleh lipat

Bagi mereka yang mahukan kelainan, kini ada model skuter baru yang tiba di pasaran Malaysia iaitu Adiva AD3-400, yang baru dilancarkan dengan harga pasaran RM38,800 bagi model standard dan RM38,800 untuk yang dilengkapi dengan rim sports (tidak termasuk insurans).

Keistimewaan skuter ini yang paling jelas dapat dilihat adalah ia mempunyai dua tayar di hadapan, satu di belakang dan bumbung yang boleh dilipat masuk ke bahagian simpanan belakang apabila perlu. Bagi memegang dua tayar hadapan ini, ia menggunakan tetapan suspensi ‘Independent Quattro-Wishbone Suspension’ yang menggunakan asas seperti tetapan double wishbone kereta, manakala di belakang pula terdapat dua penyerap hentak.

Menambahkan lagi keselesaan bagi pengguna skuter ini, ia dilengkapi dengan penghadang angin penuh di bahagian hadapan, siap bersama pengelap cermin, manakala tempat duduk juga cukup lebar untuk dua orang. Bagi penumpang belakang, mereka bukan sahaja boleh bersandar, malah ‘dipegang’ pada bahagian tepi seperti tempat duduk bucket.

Menggerakkan skuter ini adalah unit enjin empat strok, suntikan bahan api, penyejukan cecair OHC satu silinder 399 cc, yang mampu menghasilkan kuasa 36.7 hp pada 7,250 rpm dan 38.1 Nm tork pada 5,500 rpm. Bagi menyampaikan kuasa ke roda belakang, ia dipadankan bersama transmisi jenis CVT.

Kelengkapan lain yang ada pada skuter ini adalah termasuk tangki bahan api 11 liter, rim 13 inci (tayar 130/60) di hadapan dengan set brek cakera 220 mm bagi setiap tayar, rim 14 inci dengan tayar 140/70 di belakang, meter gabungan tolok analog dan skrin LCD di tengah serta ruang simpanan barang kecil di bawah pemegang. Untuk bahagian simpanan di belakang, jika bumbungnya tidak dimasukkan ke dalam, ia boleh menempatkan dua helmet, bagasi ataupun barangan lain.

Mereka yang berminat dengan skuter jenama yang berasal dari Itali ini boleh mendapatkannya melalui 15 pengedar rasmi Adiva di seluruh Malaysia dan ia ditawarkan dalam empat warna iaitu merah, putih, biru dan hitam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required