Tesla jangka bahan galian utama untuk bateri kereta elektrik mungkin terjejas akibat permintaan meningkat

Tesla jangka bahan galian utama untuk bateri kereta elektrik mungkin terjejas akibat permintaan meningkat

Trend automotif buat masa sekarang, pengeluar-pengeluar kenderaan kini nampaknya sedang aktif untuk beralih dari enjin yang dijana oleh bahan api fosil kepada penggunaan kuasa elektrik kerana undang-undang emisi yang semakin ketat diperkenalkan oleh negara-negara maju. Dengan perkembangan ini, pembuat kereta elektrik sepenuhnya dari Amerika Syarikat, Tesla menjangkakan bekalan bahan galian utama bagi pembinaan kereta jenis tersebut mungkin akan terjejas kerana permintaan yang terlalu tinggi, lapor Reuters.

Menurut Tesla, bahan-bahan galian utama seperti nikel, tembaga dan juga material-material bagi menghasilkan komponen dalam bateri kereta elektrik ini akan terjejas bukan hanya disebabkan permintaannya yang semakin banyak, malah pelaburan yang kurang sektor-sektor perlombongan untuk komoditi berkenaan turut bakal menimbulkan masalah pada masa hadapan.

Pengurus pembekalan global untuk logam bateri Tesla, Sarah Maryssael berkata ketika persidangan industri minggu lalu, syarikatnya mungkin akan berhadapan dengan masalah kekurangan bekalan bahan-bahan galian pada masa hadapan.

Tesla agak jarang memberikan pandangan mereka terhadap industri logam dikhalayak umum. Syarikat berkenaan melontarkan pandangan mereka ini pada persidangan tertutup antara pelombong, pengawal selia dan penggubal undang-undang, kerana ia berkisar cabaran pembekalan jangka masa panjang yang mungkin akan berlaku terhadap bahan-bahan tersebut.

Tesla jangka bahan galian utama untuk bateri kereta elektrik mungkin terjejas akibat permintaan meningkat

Industri tembaga telah mengalami kemerosotan berberapa tahun kebelakangan ini kerena kekurangan pelaburan, dan kini terpaksa merangkak untuk membina lombong-lombong baharu bagi menambah bekalan tembaga. Pengeluar tembaga terbesar dunia, Freeport-McMoRan kini sedang mengembangkan operasi mereka di Amerika Syarikat dan Indonesia.

Situasi ini walau bagaimanapun tidak akan meningkat secara signifikant, kerana bahan-bahan berkenaan bukan sahaja menjadi rebutan dalam sektor automotif, malah ia juga diperlukan dalam industri lain. Sistem rumah pintar seperti termostat Nest dari Alphabet dan penolong peribadi Alexa dari Amazon dijangka akan bertumbuh secara cepat dan ia memerlukan sebanyak 1.5 juta tan tembaga menjelang 2030, berbanding hanya 38,000 tan sekarang.

Menurut Maryssael, Tesla akan fokus terhadap nikel untuk produksi bateri mereka dan akan mengurangkan kebergantungan terhadap penggunaan kobalt untuk membuat katod bateri. Buat masa ini, kebanyakkan bekalan kobalt mereka diterima dari Republik Demokratik Congo, dan proses mengekstrak bahan tersebut menyebabkan ia tidak popular untuk digunakan dalam industri bateri. Tesla juga kini melihat potensi yang besar untuk bekerjasama dengan pelombong di Australia dan Amerika Syarikat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required