Hyundai Santa Fe generasi ke-4 kini rasmi di M’sia – 2.4L petrol dan 2.2L turbodiesel, bermula RM170k

Hyundai Santa Fe generasi ke-4 kini rasmi di M’sia – 2.4L petrol dan 2.2L turbodiesel, bermula RM170k

Setelah di prebiu di KLIMS November tahun lalu, kini SUV Hyundai Santa Fe generasi keempat kini rasmi dijual untuk pasaran Malaysia. Ditawarkan dalam versi petrol dan diesel, kedua-dua pilihan enjin tersebut hadir dengan versi asas Execuitve dan model tertinggi Premium.

Untuk model petrol dengan enjin Theta II 2.4 liter MPI dalam varian Executive, Santa Fe dijual pada harga RM169,888, manakala varian Premium pula adalah RM189,888. Bagi versi turbodiesel R 2.2 CRDi Executive pula, ia dijual pada harga bermula RM191,888, dan varian Premium boleh dimiliki dengan harga RM211,888.

Kesemua harga yang dinyatakan di atas adalah harga atas jalan tanpa insuran, dan setiap pembelian disertai waranti selama lima tahun/300,000 km (yang mana sampai dulu) dan servis penyelenggaraan sehingga 50,000 km/tiga tahun (yang mana sampai dulu).

Hyundai Santa Fe generasi ke-4 kini rasmi di M’sia – 2.4L petrol dan 2.2L turbodiesel, bermula RM170k

Enjin petrol Theta II 2.4 liter empat silinder NA pada Santa Fe ini mampu menghasilkan kuasa 172 PS dan tork maksima 225 Nm, dipadankan bersama transmisi automatik enam kelajuan biasa serta hanya memacu roda hadapan.

Manakala bagi enjin turbodiesel R 2.2 CRDi pula, ia dibekalkan dengan 193 PS dan tork maksima 440 Nm, digandingkan bersama dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan automatik konvensional baharu yang dibangunkan sendiri oleh Hyundai. Versi dengan tork lebih tinggi ini juga hanya hadir dengan pilihan pacuan semua roda Hyundai HTRAC.

Senarai kelengkapan varian Executive dan Premium bagi kedua-dua versi enjin adalah sama. Varian Executive hadir standard dengan lampu hadapan projektor halogen, lampu kabus dan lampu belakang jenis mentol, rim 18-inci dengan tayar 235/60R18, balutan kulit hitam, tempat duduk penumpang larasan manual dan paparan meter analog dengan skrin pelbagai info TFT LCD 3.5-inci.

Hyundai Santa Fe generasi ke-4 kini rasmi di M’sia – 2.4L petrol dan 2.2L turbodiesel, bermula RM170k

Versi Premium pula diberikan ciri-ciri seperti lampu hadapan Bi-LED dengan fungsi Dynamic Bending Light, lampu kabus dan lampu belakang LED, rim 19-inci dengan tayar 235/55R19, pilihan upholsteri sama ada hitam atau Burgundy, tempat duduk penumpang hadapan larasan berkuasa lapan-hala, kemasan kulit pada papan pemuka, dan juga papan instrumen digital Supervision TFT LCD 7-inci.

Model tertinggi ini juga dilengkapi dengan pintu tailgate belakang bantuan kuasa, pengecas telefon pintar tanpa wayar dan pengelap cermin hadapan automatik

Walau bagaimanapun, kesemua varian hadir standard dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kedudukan LED, tempat duduk pemandu larasan berkuasa 10-hala, roda stereng dan tombol gear balutan kulit, sistem infotaimen dengan skrin terapung 7-inci sokongan Apple Carplay dan Android Auto, sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin, penghawa dingin dua-zon automatik, serta auto cruise.

Untuk sistem keselamatan juga, semua versi Santa Fe dilengkapi enam-beg udara, ESC, ABS bersama Kawalan Brek Menuruni Bukit dan Bantuan Mula Mendaki, Traction Control dan Kawalan Pengurusan Kestabilan (VCM). Versi Premium pula ditambah dengan ciri Amaran Titik Buta dan Amaran Lintasan Trafik Belakang.

Buat pertama kali juga, teknologi Rear Occupant Alert (ROA) Hyundai hadir ke Malaysia menerusi Santa Fe Premium. Sistem ini berfungsi dengan menggunakan penderia ultrasonic pada kabin belakang untuk mengingatkan pemandu bahawa ada penumpang di bahagian belakang seterusnya mengelakkan kejadian kanak-kanak tertinggal di dalam kereta.

GALERI: Hyundai SantaFe Theta II 2.4 MPi Executive 2019

GALERI: Hyundai SantaFe Theta II 2.4 MPi Premium 2019

Hyundai Santa Fe R 2.2 CRDi Executive 2019

Hyundai Santa Fe R 2.2 CRDi Premium 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required