Tokyo 2019: Daihatsu WakuWaku, WaiWai, IcoIco dan TsumuTsumu – model konsep comel dan funky

Seperti mana yang pernah diuar-uarkan sebelum ini, Daihatsu telah pun mempertontonkan empat model konsepnya di Tokyo Motor Show 2019 yang telah pun membuka tirainya hari ini. Paling menarik, selain menampilkan rekaan yang funky dan comel, nama bagi setiap model konsep tersebut pun comel juga. Model konsep yang diperagakan di pentas TMS 2019 ini ialah crossover-Kei WakuWaku, MPV enam-tempat duduk WaiWai, kereta autonomous IcoIco dan trak kecil TsumuTsumu.

Model konsep yang paling menarik perhatian sudah pasti crossover-kei atau pun SUV mini hatchback Waku Waku dengan konsep berkotak tetapi memiliki imej ranggi dan lasak. Ia berdimensi 3,700 mm panjang, 1,475 mm lebar dan 1,630 mm tinggi. WakuWaku ditampilkan dengan kemasan yang bersifat sporty pada ruang roda plastik berwarna gelap, bampar dengan tona perak bersama kemasan jingga pada panel dalaman pintu, perehat badan pada tempat duduk dan juga lantai but.

Selain itu, Waku Waku yang bersesuaian dengan gaya hidup moden, dengan rekaan bahagian bumbungnya yang boleh dibuka sekaligus memberikan ruang storan yang lebih besar. Manakala kemasan jingga turut ditampilkan pada bahagian rim, bampar hadapan dan belakang.

Tokyo 2019: Daihatsu WakuWaku, WaiWai, IcoIco dan TsumuTsumu – model konsep comel dan funky

Menjengah bahagian kabinnya, kemasan hitam dengan jingga metalik menjadi pilihan. Ia turut ditampilkan dengan papan instrumen digital dengan dereten meter yang kelihatan seperti analog. Manakala skrin tengah pula bukan sekadar berfungsi sebagai unit infotainmen dan sistem navigasi, bahkan turut menempatkan kawalan sistem pendingin hawa.

Bagi WaiWai pula, walau pun ia merupakan model konsep MPV mini enam tempat-duduk namun ia masih kelihatan seperti model kompak. Kedua-dua sisinya ditampilkan dengan pintu gelangsar di belakang, tanpa tiang yang memisahkan pintu hadapan dan belakang bagi bertujuan memudahkan akses untuk masuk/keluar kabin. Selain itu, bumbungnya pula ditampilkan dengan kanvas yang boleh dibuka/ditutup secara gelangsar.

Walau pun hadir dengan tiga barisan tempat duduk namun rekaannya yang agak ‘nipis’ membuatkan ruang penumpang lebih luas, malah ia boleh dilipat bagi memberikan ruang kargo yang lebih besar. Menariknya, ia turut menampilkan konsep skrin sepanjang papan pemuka, namun segala butang kawalan disatukan dengan panel yang bersambung pada kolum stereng.

Daihatsu turut memperkenalkan model konsep pemanduan autonomus kecil, Ico Ico, sekali pandang macam bas mini pun ada. Ia direka sebagai pengangkutan masyarakat dan sangat sesuai dipandu merentasi jalan dan ruang yang kecil. Dengan kapasiti empat-tempat duduk, Ico Ico yang hanya selebar 1,475 mm ini turut dilengkapi dengan pelantar (ramp) yang boleh disimpan semula, sangat sesuai untuk membawa naik barang mahupun bagi akses kerusi roda untuk orang kurang upaya.

Selain dari boleh bergerak tanpa pemandu, Ico Ico turut mempunyai robot kecerdasan buatan (A.I) bernama Nippote yang bertindak sebagai pembantu termasuk boleh melayan penumpang di dalamnya.

Model konsep keempat yang diperkenalkan menerusi TMS 2019 ialah trak-kei TsumuTsumu yang direka dengan dua-tempat duduk dan diposisikan betul-betul di atas tayar hadapan sekaligus memberikan ruang kargo yang lebih luas. Ruang belakang trak kecil ini direka bagi membolehkan ia tampil dengan pelbagai konfigurasi bagi pelbagai aplikasi perniagaan yang berbeza.

Tokyo 2019: Daihatsu WakuWaku, WaiWai, IcoIco dan TsumuTsumu – model konsep comel dan funky

Papan pemukanya pula cukup sporty dengan kehadiran papan instrumen digital yang lebar, bersama tuil gear yang diletakkan disebelahnya. Ia dilengkapi roda stereng dengan jejari yang hanya menampung bahagian kanan dan bawah, sementara di sebelah kiri diletakkan suis putar.

Bukan itu sahaja, ruang kargo boleh digelangsarkan ke belakang, manakala di atasnya mempunyai platform yang membolehkan dron disimpan, berlepas dan mendarat. Selain itu, kedua-dua tempat duduk boleh dilipat untuk dijadikan meja, manakala perehat badan yang juga nipis membolehkan bahagian belakangnya dijadikan sebagai ruang storan tambahan. Panel dinding pada kabin ini juga dihasilkan seperti pintu yang dibuka terbalik, memberikan akses yang lebih mudah, serta turut diberikan rak penyimpanan bagi meletakkan lebih banyak lagi barangan.

Mengenai penjana kuasa bagi keempat-empat model konsep ini, Daihatsu masih tidak mendedahkan sebarang perincian. Bahkan tidak memberitahu ada kebarangkalian besar kesemua waima salah satu daripadanya bakal diproduksi kelak. Kena nantikan langkah Daihatsu yang seterusnya, tapi kalau untuk pasaran Jepun, memang tak mustahil, ia menjadi model produksi.

GALERI: Model konsep Daihatsu Waku Waku

GALERI: Model konsep Daihatsu Wai Wai

GALERI: Model konsep Daihatcu Ico Ico

GALERI: Model konsep Daihatsu Tsumu Tsumu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required