EICMA 2019: Bimota Tesi H2 tanda kemunculan semula

EICMA 2019: Bimota Tesi H2 tanda kemunculan semula

Bagi kita di Malaysia nama Bimota mungkin jarang kedengaran, tapi di Eropah, ia dianggap sebagai sebuah syarikat lagenda dengan keluaran motosikal yang unik dan sudah wujuh sejak tahun 1973. Kini, 49.9% pegangan dalam syarikat itu sudah dimiliki oleh Kawasaki dan model Tesi H2 yang ditunjukkan di EICMA 2019 ini dijadikan sebagai tanda kemunculan semula syarikat yang berasal dari Rimini, Itali ini.

Nama H2 yang digunakan pada motosikal baru Bimota ini bukan sengaja diletakkan, tetapi ia memang menggunakan enjin supercharge sama seperti H2 keluaran Kawasaki. Cumanya, bahagian lain mengekalkan ciri yang sudah dikenali bagi motosikal Bimota.

Antaranya seperti rekaan badan rumit dengan banyak panel-panel tajam yang dibuat daripada gentian karbon serta winglet di bahagian tepi. Rangka juga kelihatan seperti unit yang dibangunkan sendiri oleh Bimota, dan berlainan berbanding H2 yang menggunakan jenis Trellis.

Perkara yang lebih menarik pada motosikal Bimota adalah suspensi dan begitu juga dengan motosikal ini. Lengan ayun bukan sahaja berada di belakang, malah turut digunakan di bahagian depan bersama stereng jenis hub centre (berpusing ke kiri dan kanan pada tengah rim). Ia mempunyai beberapa lagi penyambung untuk memberikan rasa tunggangan yang unik, sementara angkup brek hadapan pula tersembunyi di sebalik fender.

Pada bahagian belakang, anda mungkin boleh nampak lengan ayun yang biasa, tapi di bahagian penyambung tengah kepada rangkanya, terdapat dua penyerap Ohlins yang terletak rapat dan boleh dilaras sepenuhnya. Semestinya motosikal Bimota adalah satu penawaran yang lebih premium dan ia cuma akan dikeluarkan dalam unit yang terhad.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required