Hyundai gantung operasi di Korea Selatan kerana kekurangan komponen dari China akibat coronavirus

Hyundai gantung operasi di Korea Selatan kerana kekurangan komponen dari China akibat coronavirus

Hyundai Motor Co. terpaksa menggantung operasi pengeluaran sejak seminggu yang lalu di kilang automotif terbesarnya di kompleks Ulsan, Korea Selatan akibat kekurangan komponen dari China ekoran penularan coronavirus yang melumpuhkan pengeluaran industri. Kompleks berkenaan mempunyai lima rangkaian kilang yang mampu menghasilkan kira-kira 1.4 juta kenderaan setahun, selain menjadi lokasi import dan eksport kereta di seluruh dunia.

Walau bagaimana pun, penularan coronovirus di China telah banyak menjejaskan rantaian bekalan penting di kebanyakan industri termasuklah automotif apabila banyak kilang di kawasan terbabit dengan wabak yang boleh mendatangkan maut itu tidak beroperasi.

Menurut laporan yang disiarkan oleh Bloomberg, Hyundai yang juga syarikat sekutu Kia, yang merupakan pengeluar automotif kelima terbesar di dunia juga terjejas teruk akibat kehabisan komponen pengangkut kabel yang menghubungkan komponen elektronik kenderaan.

Menurut jurucakap syarikat berkenaan, kemungkinan besar operasi kilang pengeluaran terlibat bakal berjalan semula dalam minggu ini andai masalah yang sedang dihadapi mampu diatasi segera.

“Operasi kilang yang dihentikan sementara ini telah menjejaskan hampir 25,000 pekerja terpaksa bercuti dan menerima sebahagian gaji. Malah dijangkakan ia bakal membabitkan kerugian sekurang-kurangnya 600 bilion won (RM2.07 bilion),” ujar seorang penganalisis automotif negara berkenaan.

Hyundai bukanlah satu-satunya kilang pengeluaran automotif yang terjejas dengan masalah kekurangan rantaian bekalan. Minggu lalu, rakan sekutunya, Kia turut mengambil langkah yang sama, manakala Renault turut dikatakan sedang mempertimbang untuk mengantung operasi kilangnya di Busan minggu ini.

Begitu juga dengan Fiat Chrysler yang terpaksa mengambil langkah yang sama dengan menggantung operasi di salah satu kilangnya di Eropah baru-baru ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required