Bajaj Chetak – skuter elektrik 5 hp, jarak gerak 95 km

Bajaj Chetak – skuter elektrik 5 hp, jarak gerak 95 km

Bajaj kini sudah memasuki dunia motosikal elektrik apabila melancarkan skuter Chetak, yang digerakkan oleh motor elektrik 4 kW dan bateri lithium ion 3 kWh, di India. Ia ditawarkan dalam dua versi iaitu Urbane pada harga 100,000 rupee (RM5,761) dan Premium 115,000 rupee (RM6,625).

Nama Chetak sebelum ini memang sudah digunakan oleh Bajaj untuk model skuter mereka, tetapi versi yang baru ini menggunakan penggerak elektrik. Ia juga masih mengekalkan ciri rekaan seperti skuter Itali dan Bajaj mahu mengetengahkan ciri premium padanya.

Untuk baterinya, waktu lima jam diperlukan untuk mengecasnya dari kosong hingga penuh, dan selepas itu ia mampu memberikan perjalanan sejauh 95 km. Sekiranya pemilik cuma mempunyai masa satu jam untuk mengecasnya pada soket rumah biasa, baterinya akan mencapai tahap 25%. Bateri ini didatangkan dengan jaminan tiga tahun atau 50,000 km.

Semua lampu pada Chetak menggunakan unit LED manakala di hadapan pemandu pula terdapat panel instrumen digital penuh yang memaparkan pelbagai informasi termasuk tahap bateri dan jarak gerak yang tinggal. Skuter elektrik ini juga boleh disambungkan kepada telefon pintar melalui aplikasi khas untuk memberikan fungsi seperti pengesan lokasi, kawalan muzik dan notifikasi.

Pemilik juga mempunyai pilihan untuk mendapatkan kuasa penuh atau jarak yang lebih tinggi melalui tetapan mod Eco dan Sport yang disediakan. Dalam mod Eco yang lebih santai ia mampu memberi jarak gerak 95 km tetapi dalam mod Sport yang lebih responsif, jaraknya berkurang menjadi 85 km. Satu lagi yang menarik, skuter ini juga mempunyai gear undur.

Memandangkan motosikal Bajaj ada dijual di Malaysia melalui Modenas, adakah anda menunggu kehadiran skuter elektrik seperti ini? Walaupun infrastruktur untuk kenderaan elektrik tidak begitu lengkap lagi di negara kita, sekurang-kurangnya untuk skuter ini ia lebih mudah dicas di rumah dan sesuai untuk perjalanan jarak pendek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required