Ford Ranger Raptor 2020 kini di M’sia — AEB, RM209k

Ford Ranger Raptor 2020 kini di M’sia — AEB, RM209k

Ford kini memperkenalkan model Ranger Raptor 2020 untuk pasaran tempatan yang turut melibatkan sedikit kemaskini dari aspek penawarannya. Trak pikap prestasi itu kini dijual RM9,000 lebih tinggi pada harga RM208,888 atas jalan tanpa insurans – tetapi hadir dengan pertambahan ciri yang berbaloi.

Antara yang paling penting ialah Raptor ini akhirnya menerima ciri brek kecemasan autonomous dengan pengesan pejalan kaki serta bantuan pengekalan lorong – dari segi spesifikasi, ia kini semakin menyamai varian Wildtrak 4×4 yang RM64,000 lebih murah. Tetapi, Raptor masih lagi kekurangan ciri kawalan melayar adaptif dan peninjau titik buta.

Sistem bantuan pemandu pada Raptor merupakan sebahagian daripada kemaskini yang lebih meluas diberikan kepada model Ranger diperingkat global. Di Malaysia, setakat ini hanya Raptor yang paling awal menerimanya. Ini termasuk lampu utama LED dengan projektor segi empat baru, sensor parkir depan, amaran tali keledar penumpang depan serta slot USB berdekatan cermin pandang belakang bagi memudahkan pemasangan dash cam.

Selebihnya, Raptor 2020 ini kekal serupa seperti sebelumnya. Dengan gril tulisan Ford yang besar, bampar rekaan lasak, pemijak sisi serat lengkung tayar yang lebih besar yang menjadikannya nampak lebar serta tayar all-terrain saiz besar membentuk imej utama trak ini. Di dalam, paddle shifter magnesium masih dikekalkan, roda stereng yang lebih tebal serta tempat duduk sport balutan kulit juga masih ada.

Ford Ranger Raptor 2020 kini di M’sia — AEB, RM209k

Kelengkapan standard juga sama, termasuk lampu kabus depan LED, sistem tanpa kunci, butang Push Start, lampu dan pengilap cermin automatik, cermin pandang belakang anti-silau, kawalan melayar, soket 230-volt di belakang dan sistem intotainmen SYNC 3 dengan skrin sentuh lapan-inci serta Apple CarPlay dan Android Auto. Enam beg udara dan kawalan kestabilan masih dikekalkan.

Raptor menggunakan enjin 2.0 EcoBlue turbocas berkembar empat-silinder diesel yang menghasilkan kuasa sebanyak 213 PS dan 500 Nm tork yang digandingkan bersama transmisi automatik Getrag 10R80 10-kelajuan. Casis ladder frame khas untuk Raptor serta talaan penyerap hentak Fox Racing masih sama.

Satu lagi tambahan terbaru bagi Raptor 2020 ialah warna Ford Performance Blue yang menggantikan warna hero Lightning Blue terdahulu. Lain-lain warna pilihan yang masih ada ialah Conquer Grey, Absolute Black dan Arctic White.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required