Aprilia RS250 SP mula dijual di Itali pada harga RM45k

Aprilia RS250 SP mula dijual di Itali pada harga RM45k

Semasa pameran EICMA tahun lepas, Aprilia telah mendedahkan sebuah jentera litar 250 cc yang dipanggil sebagai RS250 SP. Ia sepatutnya digunakan bagi siri perlumbaan FIM Aprilia Sport Championship dan akan didedah secara rasmi waktu Italian Sports Production Championship tapi disebabkan keadaan sekarang, perlumbaan tersebut mungkin akan ditangguh.

Oleh itu, Aprilia mendedahkan harga RS250 SP ini atas talian. Ia dijual pada harga 9,700 euro (RM45,307) di Itali dan hanya datang dalam versi untuk kegunaan litar sahaja. Hampir keseluruhan bahagian motosikal ini dibangunkan oleh pengeluar motosikal lumba mini terkenal iaitu Ohvale dan cuma enjinnya sahaja datang daripada Aprilia – unit satu silinder 28 hp.

Disebabkan ini adalah motosikal khas untuk kegunaan litar, ia datang dengan kelengkapan untuk tujuan itu sahaja dan tiada sebarang lampu atau tempat meletak nombor plet. Saiznya pula adalah seperti motosikal 250 cc biasa, dengan berat yang didakwa sekitar 105 kg.

Aprilia RS250 SP mula dijual di Itali pada harga RM45k

Dengan harga sebegitu, sudah tentu RS250 SP didatangkan dengan kelengkapan prestasi, dan ini termasuk fork hadapan Andreani, monoshock Ohlins, kerangka aluminium, brek Brembo, ekzos SC Project, rim Marchesini dan tayar jenis slick.

Nama RS250 sebenarnya sudah digunakan oleh Aprilia untuk model yang dikeluarkan pada tahun 90-an tapi itu adalah jentera yang menggunakan enjin dua lejang. Ia juga agak popular kerana mendapat banyak input daripada jentera lumba GP yang pernah digunakan termasuk oleh Valentino Rossi, dan ramai yang mengeluarkan versi replika seperti itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required