Tesla ‘potong’ Toyota sebagai jenama kereta paling bernilai selepas nilai pasarannya naik mendadak

Tesla ‘potong’ Toyota sebagai jenama kereta paling bernilai selepas nilai pasarannya naik mendadak

Ini benar-benar perkara yang tidak disangka – gelaran jenama kereta paling bernilai yang dipegang Toyota akhirnya terlepas, dan ia bukan dirampas oleh jenama konvensional, sebaliknya ia kini milik pembuat kereta elektrik sepenuhnya dari Amerika iaitu Tesla.

Gelaran tersebut bukan berdasarkan dari mana-mana badan, tetapi dari nilai pasaran semasa jenama-jenama berkenaan sendiri. Tesla kini merekodkan nilai semasa pada harga US$205 bilion (RM878.5 bilion), manakala Toyota sebagai pembuat kereta terbesar di dunia dengan produksi lebih 10 juta kereta setahun kini mempunyai nilai berharga US$200 bilion (RM857.1 bilion).

Tesla mencatatkan kenaikan nilai yang agak drastik dengan nilai saham yang meningkat sebanyak lima kali ganda dalam 12 bulan kebelakangan ini, dari US$230 (RM986) kepada US$1,100 (RM4,714). Ini merupakan pemulihan yang sangat besar memandangkan jenama tersebut hampir tumbang pada pada November 2018 seperti yang disebutkan CEO nya, Elon Musk.

Walau bagaimanapun, sekiranya hutang turut disertakan, nilai perusahaan Toyota masih lagi lebih tinggi dengan harga US$284 bilion (RM1.22 trilion) berbanding Tesla pada harga US$207 billion (RM887 billion), menurut penyedia data kewangan, Sentieo.

Tesla ‘potong’ Toyota sebagai jenama kereta paling bernilai selepas nilai pasarannya naik mendadak

Penganalisis juga bingung dengan kenaikan mendadak nilai pasaran Tesla tersebut kerana syarikat berkenaan hanya menghasilkan 500,000 unit kereta tahun ini dan sukar untuk mencatatkan keuntungan. Musk turut menyatakan bahawa nilai saham syarikatnya yang berada pada US$775 (RM3,321) adalah “terlalu tinggi” pada akaun twitter nya bulan lalu, namun ia tidak juga memperlahankan kenaikan nilai tersebut.

Manakala untuk Toyota, nilai syarikat gergasi automotif dunia tersebut jatuh kerana pandemik Covid-19. Saham Toyota jatuh lebih dari 12% sejak Februari lalu, selepas sebahagian kilang-kilang dan bilik pamerannya di seluruh dunia terpaksa di tutup.

Setakat ini, penganalisa menjangkakan jualan kereta di seluruh dunia akan jatuh sebanyak 15% tahun ini, dalam masa yang sama permintaan terhadap kereta elektrik akan terus meningkat kerana undang-undang pencemaran di Eropah dan China yang semakin ketat. Walaupun ia kini menerima semakin banyak pesaing yang turut menghasilkan kereta elektrik, jualan Tesla dijangka akan terus meningkat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required