Peugeot Sport Le Mans Hypercar diperincikan — 680 hp, 2.5 liter biturbo V6, 268 hp motor elektrik gandar

Peugeot Sport Le Mans Hypercar diperincikan — 680 hp, 2.5 liter biturbo V6, 268 hp motor elektrik gandar

Peugeot telah mula mendedahkan perincian bagi jentera saingannya bagi perlumbaan Le Mans Hypercar (LMH), yang dijangka akan ditunjukkan sepenuhnya pada hujung tahun 2021 untuk perlumbaan sulung pada tahun 2022. Ketika ini, kereta berkenaan ditunjuk dalam imej tanpa rekabentuk badan luaran, yang ketika ini masih dalam fasa pembikinan.

Ini akan menampilkan sistem janaan kuasa elektrifikasi Hybrid4 Peugeot, yang terdiri daripada unit 2.6 liter 90-darjah biturbo petrol V6 dengan janaan 680 hp yang terletak di tengah-belakang dengan pacuan roda belakang. Ini digandingkan dengan motor elektrik 268 hp yang dipasangkan di bahagian depan. Enjin pembakaran dalaman tersebut mempunyai berat 165 kg, dengan transmisi tujuh-kelajuan, kotak gear manual sequential kendalian paddle shifter serta motor elektriknya dikuasakan oleh bateri 900-volt.

Dibangunkan secara bersama oleh Peugeot Sport dan anak syarikat Total, Saft, bateri berkenaan boleh menggunakan sumber elektrik biasa sebelum bergerak, dan selepas itu akan bergantung kepada janaan semula tenaga melalui Kinetic Energy Recovery System (KERS) jentera itu. Sel-sel bateri telah dipilih untuk jenis berkenaan yang lebih cenderung kepada ketepuan tenaga berbanding tenaga itu sendiri – konsisten dengan keperluan untuk perlumbaan endurance.

Peugeot Sport Le Mans Hypercar diperincikan — 680 hp, 2.5 liter biturbo V6, 268 hp motor elektrik gandar

Motor elektriknya akan beroperasi sebaik sahaja kenderaan mencecah kelajuan 120 km/j, selari dengan peraturan perlumbaan LMH akan datang, yang menegaskan penggunaan tenaga elektrik adalah dilarang di bawah kelajuan itu. Maksudnya, pemandu perlu memulakan perlumbaan dari keadaan pegun menggunakan enjin biasa sahaja.

Hasil janaan kuasa enjin pembakaran dalaman itu bagaimanapun dihadkan kepada 408 hp sahaja bagi keseluruhan sistem dengan janaan elektrik digunakan, dan kemudian beralih kepada kapasiti penuh 680 hp sebaik sahaja bateri berkenaan habis. Bagi aspek memperlahankan jentera, sistem brake-by-wire dikawal secara elektronik, dan pemandu boleh menyelaraskan tahap engine braking dan sistem brek hirdraulik akan dipaksa untuk mencari keseimbangan antara keduanya.

Peugeot Sport Le Mans Hypercar diperincikan — 680 hp, 2.5 liter biturbo V6, 268 hp motor elektrik gandar

Output enjin konvensional itu boleh ditingkatkan kepada 700 hp sekiranya bateri pacuan habis di penghujung laluan lurus, dan jentera itu akan dipasangkan sensor yang meninjau tahap kuasa yang disalurkan kepada keempat-empat rodanya dalam masa nyata seperti yang digariskan oleh peraturan Balance of Performance (BOP).

Pengeluar kenderaan Perancis itu menarik diri daripada perlumbaan endurans pada tahun 2012. Mereka mempertimbang untuk kembali berlumpa pada 2017, dengan syarat bahawa kos untuk berlumba itu mampu ditanggung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required