Subaru sahkan bakal ada EV baharu – SUV elektrik saiz Forester, kongsi platform e-TGNA dengan Toyota

Subaru sahkan bakal ada EV baharu – SUV elektrik saiz Forester, kongsi platform e-TGNA dengan Toyota

Subaru telah mengesahkan perancangan untuk memperkenalkan kenderaan elektrik sepenuhnya pada separuh pertama dekad ini. EV tersebut merupakan SUV saiz pertengahan, lebih kurang seperti saiz Forester, dan bakal dibangunkan dengan platform yang dikongsikan bersama Toyota.

Ini merupakan satu langkah terbaharu untuk Subaru, yang sebelum ini telah mempunyai enjin e-Boxer mild hybrid untuk model utamanya seperti Impreza, XV dan Forester. Menurut Subaru, Lebih banyak info mengenai EV ini hanya akan dikongsikan pada tahun hadapan. Sasaran jangka masa panjang bagi Subaru ialah mampu mencapai sekurang-kurangnya 40% jualan di peringkat global bagi model elektrik atau hibrid menjelang tahun 2030.

Kerjasama antara Subaru dengan Toyota untuk EV bukan lagi berita yang mengejutkan kerana ia pernah diumumkan sebelum ini. Pada Jun 2019, kedua-dua syarikat berkata, mereka akan bekerjasama membangunkan platform untuk EV pelbagai saiz, termasuk sedan dan SUV segmen-C dan -D.

Klik untuk besarkan

Sebahagian daripada perancangan terbabit, SUV elektrik segmen-C akan dibangunkan untuk setiap jenama, seperti mana yang pernah dilakukan pada Toyota 86 dan Subaru BRZ sebelum ini. Platform terbabit akan menggunakan kepakaran pacuan semua-roda Subaru dan juga pengalaman elektrifikasi oleh Toyota.

Toyota juga akan memperincinkan lagi platform e-TNGA, modular yang akan menjadi asasnya bukan semata-mata untuk “SUV elektrik Toyobaru” tetapi juga bagi SUV segmen-D, sedan segmen-C, crossover segmen-C dan van mini segmen-C Toyota sendiri.

Awal bulan ini, Toyota telah mengeluarkan teaser model pertama berasaskan e-TNGA, yang merupakan SUV saiz-pertengahan yang akan dipertontonkan tidak lama lagi. Ternyata, Subaru juga tidak mengambil masa yang lama untuk memperkenalkan model yang sama hasil kerjasama ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required