SsangYong Motor bakal bankrap dibebani hutang

SsangYong Motor bakal bankrap dibebani hutang

Walaupun Hyundai dan Kia kini antara pengeluar yang benar-benar berjaya, namun nampaknya nasib satu lagi jenama automotif Korea iaitu SsangYong tidak begitu baik. Syarikat tersebut telah membuat permohonan bankrap setelah gagal untuk membayar semula pinjaman yang bernilai sekitar 60 bilion won (RM219.8 juta), lapor Reuters.

Menurut SsangYong dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, langkah untuk membuat permohonan bankrap berkenaan dijangka bakal menyebabkan operasinya terjejas teruk. Syarikat tersebut turut menjelaskan tindakan ini dibuat setelah tidak lagi dapat memanjangkan tempoh bayaran balik pinjaman mereka dengan bank luar.

SsangYong berhutang sebanyak 30 bilion won (RM110 juta) kepada Bank of America, 20 bilion (RM73.2 juta) dengan JP Morgan Chase dan juga 10 bilion won (RM36.6 juta) dengan BNP Paribas.

Pengeluar automotif India, Mahindra & Mahindra yang kini memegang sebanyak 74.65% kepentingan dalam SsangYong minggu lepas telah menyatakan bahawa tarikh akhir pembayaran hutang-hutang berkenaan adalah pada 14 Disember lalu. Mahindra telah menyelamatkan SsangYong dari insolvensi dengan satu perjanjian pada 2010, namun tidak berjaya untuk mengembalikan jenama Korea tersebut bagi menghasilkan keuntungan.

SsangYong Motor bakal bankrap dibebani hutang

Sebelum ini Mahindra turut pernah menyatakan bahawa mereka akan menyuntik dana sejumlah US$423 juta (RM1.7 bilion) kepada SsangYong bagi membolehkan ia membuat keuntungan pada 2022, namun pandemik Covid-19 telah menjejaskan rancangan tersebut.

April lalu, Mahindra menyatakan bahawa mereka tidak lagi akan membuat pelaburan dalam SsangYong, dan telah meminta jenama Korea tersebut untuk mencari pelabur lain. Kemudian pada Jun, Mahindra membuat kenyataan bahawa mereka mahu menjual kepntingannya dalam SsangYong dan mencari pembeli yang sanggup.

SsangYong mencatatkan jualan yang merudum apabila hanya menjual sejumlah 96,825 kenderaan antara Januari hingga November tahun ini, 20% kurang berbanding tempoh sama pada 2019. Dalam fail bankrap tersebut, syarikat berkenaan telah memohon untuk membuat program sokongan penstrukturan automasi, yang membolehkan ia berbincang selama tiga bulan dengan pemegang kepentingan termasuk pemiutang bagi menyelesaikan isu berkenaan.

Pada permulaan 2020, SsangYong telah merancang untuk menjual SUV Korando mereka dalam versi elektrik sepenuhnya di Eropah. Model tersebut telah pun dipamerkan di Geneva Motor Show tahun ini, namun rancangan tersebut terkubur akibat pandemik Covid-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required