Ford tutup kilang di Brazil selepas beroperasi 100-tahun; 3 kilang ditutup untuk capai margin EBIT 8%

Ford tutup kilang di Brazil selepas beroperasi 100-tahun; 3 kilang ditutup untuk capai margin EBIT 8%

Ford telah mengumumkan bahawa operasi produksinya di Brazil akan ditamatkan tahun ini. Pengeluar automotif dari Amerika Syarikat berkenaan mengatakan bahawa langkah ini diambil sebagai salah satu strategi bagi mencapai margin operasi global sebanyak 8%.

Langkah tersebut dilihat agak mengejutkan kerana kilang-kilang Ford di Brazil ini telah beroperasi lebih dari satu abad. Operasi produksi akan ditutup serta merta di Camcari dan Taubate, namun berberapa produksi komponen akan terus berjalan untuk berberapa bulan bagi membekalkan alat ganti dalam pasaran. Manakala kilang yang memproduksi Ford Troller di Horizonte akan terus beroperasi sehingga suku keempat 2021.

Penutupan operasi-operasi tersebut akan menyebabkan jualan untuk model seperti EcoSport, Ka dan Troller T4 akan dihentikan selepas kehabisan stok akhir. Namun pusat pembangunan Ford di Bahia, litar ujian di Tatui, Sao Paulo dan ibu pejabat wilayah juga di Sao Paulo akan terus beroperasi. Manakala kilang-kilang di negara Amerika Selatan yang lain termasuk di Argentina dan Uruguay tidak terjejas dengan langkah ini.

“Dengan lebih satu abad di Amerika Selatan dan Brazil, kami tahu ini adalah keputusan sukar, tetapi perlu dibuat untuk mewujudkan perniagaan yang sihat dan lestari. Kami akan berhijrah ke model perniagaan dengan aset yang nipis, ringan dengan menghentikan produksi di Brazil dan menawarkan model yang terbaik dan paling mengujakan dalam portfolio global kami kepada pelanggan,” kata Presiden dan CEO Ford, Jim Farley.

Ford tutup kilang di Brazil selepas beroperasi 100-tahun; 3 kilang ditutup untuk capai margin EBIT 8%

“Pasukan Amerika Selatan kami yang dedikasi telah membuat kemajuan yang signifikant dalam merombak operasi kami, termasuk menghentikan pengeluaran produk yang tidak menguntungkan dan keluar dari perniagaan trak berat. Sebagai tambahan untuk mengurangkan kos keseluruhan dalam perniagaan, kami telah melancarkan Ranger Storm, Territory dan Escape, serta memperkenalkan perkhidmatan yang inovatif untuk pelanggan kami,” kata presiden Ford Amerika Selatan dan Kumpulan Pasaran Antarabangsa, Lyle Watters.

“Sementara usaha-usaha ini memperbaiki hasil pada empat suku kebelakangan ini, keadaan ekonomi yang kekal tidak menguntungkan dan tambahan beban dari pandemik jelas bahawa lebih langkah yang perlu diambil bagi mewujudkan masa hadapan yang mampan dan memberikan pulangan,” jelasnya lagi.

Menurut Ford, mereka secara aktif membuat penilaian terhadap perniagaannya di seluruh dunia, termasuk di Amerika Selatan, membuat pelbagai pilihan dan mengagihkan modal bagi membolehkan syarikat mencapai margin EBIT 8% yang telah ditetapkan serta menjana aliran tunai yang kuat secara konsisten.

Ford tutup kilang di Brazil selepas beroperasi 100-tahun; 3 kilang ditutup untuk capai margin EBIT 8%

Jenama tersebut turut menyatakan bahawa mereka mahu ‘bersaing seperti pesaing” dalam masa yang sama meringkaskan dan memodenkan semua aspek dalam syarikat, serta bertumbuh dengan menggunakan kekuatan sedia ada, menyisih perniagaan automotif konvensional dan bekerjasama dengan pihak lain bagi meningkatkan kepakaran dan keberkesanan.

“Kami akan bekerja bersungguh-sungguh dengan kesatuan, pekerja, dan pemegang kepentingan yang lain bagi membangunkan cara untuk menghadapi impak yang sukar dengan pengumuman ini. Saya mahu tekankan bahawa kami komited kepada rantau ini dalam masa yang lama dan akan terus menawarkan jualan penuh, servis dan sokongan waranti kepada pelanggan. Ini adalah benar kerana kami memasarkan pilihan kenderaan SUV elektrifikasi, pikap dan kenderaan komersial yang menarik dari dalam dan luar wilayah,” jelas Watters lagi.

Dengan langkah ini, Ford dijangka akan merekodkan caj pra-cukai barangan istimewa sekitar $4.1 bilion (RM16.65 bilion), termasuk sekitar $1.6 bilion (RM6.5 bilion) caj bukan tunai yang berkait dengan penghapusan cukai tertentu dan untuk mempercepatkan penyusutan dan pelunasan. Dan selebihnya untuk pembayaran pemisahan, penamatan, penyelesaian dan pembayaran lain akan dibayar secara tunai. Ford juga akan mencari pembeli untuk kilang-kilangnya yang ditutup berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required