Lancia akan kembali menghasilkan model premium dan menarik, kongsi asas dengan Alfa Romeo dan DS

Lancia akan kembali menghasilkan model premium dan menarik, kongsi asas dengan Alfa Romeo dan DS

Jika Ferrari dikenali sebagai jenama yang mengungguli perlumbaan litar seperti Formula 1 dan Le Mans, satu lagi jenama Itali iaitu Lancia dikenang sebagai lagenda dalam Kejuaraan Rali Dunia (WRC). Lancia Stratos, 037, Delta S4 dan Integrale semuanya telah merangkul gelaran juara dunia ketika era masing-masing.

Namun bermula pada pertengahan era 90’an, Lancia mula seakan hidup segan mati tak mahu. Mereka tidak lagi menghasilkan model-model mengujakan, dan hanya memproduksi model-model rebadge dari jenama sekutunya dalam Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Buat masa sekarang, Lancia hanya ada satu model yang dijual di bilik pameran, iaitu Lancia Ypsilon generasi ketiga, dan ia hanya dijual dalam pasaran Itali. Model ini diasaskan dari Fiat 500 dan ia sebenarnya sudahpun diproduksi sejak tahun 2011, diberikan pelbagai versi dan facelift dari masa ke masa sehingga kini.

Lancia Ypsilon facelift 2021

Nampaknya apabila FCA bergabung dengan kumpulan automotif Perancis yang memiliki jenama seperti Peugeot dan Citroen iaitu PSA Group, serta digelar sebagai Stellantis sekarang (gabungan ini baru sahaja dilengkapkan bulan lalu), Lancia nampaknya diberikan harapan baharu. Jenama tersebut walaupun kelihatan malap, Stellantis tidak terus menutup terus operasinya, malah kini merancang untuk mengembalikan Lancia sebagai jenama premium.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Stellantis, Lancia kini yang dipimpin oleh Luca Napolitano sebagai CEO dan ia diletakkan sebaris dengan jenama premium kumpulan tersebut seperti Alfa Romeo dan divisi mewah Citroen iaitu DS, dan ia lebih tinggi dari Opel dan Peugeot yang dikelaskan lebih tinggi dari jenama arus perdana.

Manakala untuk rekaan, Lancia diletakkan sebaris dengan Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Opel dan Peugeot serta jenama prestasi Fiat iaitu Abarth. Segala rekaan untuk kumpulan ini akan dipantau oleh ketua perekanya, Jean-Pierre Ploue.

DS4 2021

Menurut laporan Automotive News Europe yang dipetik oleh laman Carsoops, Stellantis kini sudah pun memulakan projek bagi menghasilkan model baru untuk Lancia, dan ia akan dibangunkan bersama Alfa Romeo dan DS. Walau bagaimanapun, perician yang lebih jelas masih belum diumumkan oleh Stellantis dan hanya menyatakan bahawa ketiga-tiga jenama tersebut akan berkongsi pilihan unit penjana serta “ciri-ciri premium”.

“Kami sedang bekerjasama dengan rakan-rakan Itali terhadap modul premium, unit penjana dan kelengkapan yang spesifik bagi membezakan jenama-jenama premium [Alfa Romeo, DS dan Lancia] dari model arus perdana,” kata pengarah produk DS, Marion David kepada portal berita berkenaan.

David menyatakan bahawa rancangan DS untuk melancarkan model baharu setiap tahun kini berada dalam landasan yang betul dan ia akan diteruskan. Namun selepas 2023, DS akan fokus untuk menyediakan sinergi-sinergi yang telah dipersetujui oleh FCA dan PSA dalam perjanjian gabungan. Oleh itu, model generasi seterusnya model-model premium yang dirancang oleh Stellantis ini mungkin akan muncul pada tahun 2024 atau 2025.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required