Benelli telah memperkenalkan model baru Tornado 302R 2021 di China, yang kini tampil lebih moden dan menarik melalui rekaan badan serba baru. Model 302R sebelumnya, juga pernah dijual di Malaysia, pada harga sekitar RM23k oleh pengedar rasminya, MForce Bike Holdings.

Pembaharuan paling utama pada model Tornado 302R 2021 ini sudah tentu adalah rekaannya, di mana semua panel badan adalah baru dan lampunya kini semua menggunakan unit LED. Muka hadapannya kelihatan lebih agresif dan fairing juga direka dengan mengambil berat ciri aerodinamik.

Untuk belakang, tempat duduk penumpang kelihatan lebih tinggi, dan di tepinya terdapat pemegang yang disepadukan sekali dengan rekaan panel belakang lebih runcing. Melengkapkan pakej penampilannya, sudah tentu, ia datang dengan pilihan warna serta grafik baru.

Bahagian enjin masih lagi sama, iaitu unit dua silinder DOHC 302 cc suntikan bahan api, tetapi ia telah diubah sedikit untuk mematuhi tahap emisi Euro 5. Kuasanya menurun sedikit menjadi 35 PS dan 27 Nm tork, tetapi ia ditimbal balik dengan berat yang dikurangkan kepada 182 kg.

Bahagian lain yang dipertingkat adalah panel instrumen, di mana sekarang Tornado 302R menggunakan unit digital TFT berwarna. Kelengkapan lain pula masih sama, termasuk tetapan brek cakera berkembar, fork USD di hadapan, tangki bahan api 14 liter, sistem brek ABS serta transmisi enam kelajuan dengan klac jenis slip & assist.