Jentera lumba sebenar Alfa Romeo 155 V6 Ti ini bakal dilelong – dianggar terjual pada harga lebih RM4 juta!

Jentera lumba sebenar Alfa Romeo 155 V6 Ti ini bakal dilelong – dianggar terjual pada harga lebih RM4 juta!

Alfa Romeo 155 antara sedan ikonik pada era 90’an yang sering dikaitkan dengan perlumbaan Touring Car. Model berkenaan antara watak penting dalam pentas-pentas utama Touring Car global seperti di Kejohanan Touring Car British (BTCC) dan juga di Kejohanan Touring Car Jerman atau Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM).

Sekarang kalau anda betul-betul banyak duit, tak perlu lagi nak ubahsuai sebuah 155 standard untuk kelihatan seperti jentera lumba, kerana laman lelongan RM Sotheby’s kini ada menyenaraikan sebuah jentera lumba sebenar Alfa Romeo 155 V6 Ti dan ia boleh dibida bermula 15 Jun ini!

Jentera yang dengan livery ikonik Martini Racing tersebut merupakan kereta yang pernah dipandu oleh salah seorang pemandu touring car lagenda Itali, Nicola Larini dalam Kejohanan Touring Car Itali pada musim 1996. Jentera ini dihasilkan oleh Alfa Corse berasaskan undang-undang FIA Class 1, dan ia telah memenangi perlumbaan di Interlagos serta Mugello.

Jentera lumba sebenar Alfa Romeo 155 V6 Ti ini bakal dilelong – dianggar terjual pada harga lebih RM4 juta!

Sebagai jentera ‘works’ Class 1, Alfa Romeo 155 ini dijana oleh enjin V6 2.5 liter dengan blok V 90 darjah dihasilkan dari logam ringan, diberikan kepala silinder dengan injap yang berfungsi menerusi sistem pneumatik. Ini membolehkan enjin berkenaan menghasilkan 490 hp, serta menjerit sehingga 11,900 rpm tanpa masalah.

Enjin tersebut digandingkan dengan kotak gear Xtrac enam-kelajuan semi-sequential, dan kuasa dihantar ke kesemua roda. Ini membolehkan Alfa Romeo 155 V6 Ti ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.5 saat, dan mencatatkan kelajuan maksima melebihi 300 km/j.

Menurut RM Sotheby’s, selepas jentera ini bersara dari perlumbaan pada penghujung 1996, ia telah pun dijual oleh Alfa Corse dan sehingga kini telah bertukar tangan sebanyak tiga pemilik. Pemilik terakhirnya telah membeli jentera ini pada 2018 dan membawanya ke Jerman, kemudian Scuderia Gran Tourismo telah menyediakan kereta tersebut untuk berlumba di siri tahunan DTM Classics.

Sepanjang lima tahun kebelakangan ini, sejumlah €350,000 (1.765 juta) telah dibelanjakan pada kereta berkenaan. Ia telah memenangi perlumbaan DTM Classics pada penampilan pertamanya di Norisring pada 7 Julai 2019, kemudian mendapat tempat keempat di Lausitzring pada 25 Ogos 2019. Pada Mac 2020, enjin dan juga transmisi jentera ini telah dirombak rawat serta diuji di atas mesin dyno di Jerman.

Agak-agak berapa wang yang perlu anda sediakan kalau berhajat untuk memiliki kereta ini? RM Sotheby’s menyatakan bahawa ia dianggar bakal terjual pada harga antara €700,000 (RM3.5 juta) dan €800,000 (RM4.04 juta)!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required