Volvo XC90 akan dipasang terus dengan sensor lidar

Volvo XC90 akan dipasang terus dengan sensor lidar

Dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh Reuters, Volvo Cars dikatakan telah mengumumkan bahawa model XC90 generasi seterusnya akan diberi sensor lidar secara standard. Ini seterusnya membenarkan lebih banyak ciri keselamatan maju dan teknologi pemanduan autonomous dipasang, kerana ia dapat memberikan gambaran persekitaran yang lebih jelas.

Menurut Volvo serta pembekal sensor lidar, Luminar Technologies, sistem bantuan pemandu baru telah direka lebih baik untuk mengelakkan kecederaan dan kematian, dan ia akan menjadi lebih tahan dan berkemampuan di masa hadapan.

“Dengan mempunyai sistem ini secara standard, kami dapat meningkatkan ciri keselamatan kenderaan secara berterusan dan memperkenalkan sistem pemanduan autonomous maju,” kata CEO Volvo, Hakan Samuelsson. Kebanyakan pengeluar kenderaan tidak mahu menggunakan sensor lidar kerana ia memakan kos tinggi, dengan CEO Luminar, Austin Russell memberitahu harganya seunit adalah USD1,000 (RM4,200).

Volvo XC90 akan dipasang terus dengan sensor lidar

CTO Volvo, Henrik Green pula memberitahu bahawa mereka tidak memberikan fokus kepada kos. Sementara harga teknologi lidar ini akan menurun apabila jumlahnya makin banyak, Volvo berkata pengeluarannya akan mempercepatkan penggunaan servis automasi yang boleh dikenakan bayaran oleh syarikat. Selain daripada itu, mereka juga dapat menjadi yang pertama menggunakan lidar secara standard pada kereta, dan menetapkan tahap baru untuk diikuti oleh pengeluar lain.

“Ini adalah satu tanda waktu perubahan dalam industri. Anda tidak diberikan pakej pilihan tambahan untuk beg udara. Anda tidak diberikan pilihan tambahan untuk tali pinggang. Kenapa pula kita mahu memberikan pilihan tambahan kepada teknologi keselamatan lain?” tambah Russel.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required