Pengeluar kenderaan Jepun kecilkan produksi hingga 1 juta unit akibat kekurangan cip dari Asia Tenggara

Pengeluar kenderaan Jepun kecilkan produksi hingga 1 juta unit akibat kekurangan cip dari Asia Tenggara

Menurut laporan Nikkei Asia, beberapa pengeluar kenderaan di Jepun telah mengumumkan rancangan untuk mengurangkan jumlah produksi melibatkan lebih daripada satu juta kenderaan bagi tahun kewangan semasa. Ini disebabkan oleh peningkatan jangkitan Covid-19 di Asia Tenggara, yang telah memberi kesan kepada bekalan cip semikonduktor daripada pembekal utama di rantau ini, termasuk untuk pengeluar di Eropah dan Amerika Syarikat.

Pada 10 September, Toyota memaklumkan syarikat itu menilai semula ramalan pengeluaran globalnya kepada sembilan juta unit berbanding 9.3 juta unit sebelum ini. Dalam jangka pendek, ini akan menyaksikan menyusutan angka pengeluara sekitar 70,000 unit dan 330,000 unit (180,000 unit pasaran luar dan 150,000 unit di pasaran Jepun) bagi Oktober, berbanding rancangan pengeluaran bulan Ogos.

Toyota bagaimanapun menambah, permintaan kekal kukuh, tetapi jangkaan pengeluaran bagi November dan selepas ini masih tidak jelas. Disebabkan itu, rancangan pengeluaran bagi November dan bulan-bulan mendatang akan diteruskan dengan anggapan bahawa pelan terdahulu masih dikekalkan.

Suzuki pula terkesan agak teruk akibat kekurangan cip, dengan terpaksa mengurangkan pengeluaran sebanyak 350,000 kenderaan, iaitu 10% daripada jumlah pengeluaran keseluruhan tahun kewangan terakhir. Operasi syarikat itu di Jepun, Thailand dan Hungary turut akan digantung, sementara di India, satu daripada pasaran terbesar bagi Suzuki, dijangka akan beroperasi dengan kira-kira 40% daripada kapasiti normalnya untuk bulan ini.

Pengeluar kenderaan Jepun kecilkan produksi hingga 1 juta unit akibat kekurangan cip dari Asia Tenggara

Sementara itu, Nissan pula telah maklumkan pengurangan produksi sebanyak 250,000 kenderaan, dan jualan Honda pula menurun 150,000 kenderaan disebabkan pengurangan pengeluarannya. Bagi Mazda, Mitsubishi dan Subaru telah umumkan juga pengurangan pengeluaran masing-masing, menyumbang kepada penguncupan keseluruhan bagi semua pengeluar automotif Jepun sekitar 1.05 juta kenderaan.

Toyota terpaksa mengambil langkah pengurangan tersebut akibat penutupan kilang STMicroelectronics di Malaysia, yang telah memberi kesan ketara kepada bekalan terhadap alatan kenderaan yang menggunakan semikonduktor. Dengan kilang yang agak lambat dibuka semula untuk operasi, STMicroelectronics menyatakan kilang itu mempunyai tempahan tertunggak hingga 18 bulan dan sedang berusaha keras memenuhi permintaan itu.

Pengeluar cip automotif lain, Infineon Technologies, telah menggantung produksi di kilang Melaka bagi tempoh 20 hari ketika PKP pada JUn lalu. Syarikat lain seperti Bosch dan Continental turut mempunyai operasi kilang di Asia Tenggara yang terkesan sama.

Masalah kekurangan bekalan cip turut memberi kesan kepada pengeluar kenderaan di luar Jepun, dengan General Motors misalnya terpaksa menggantung operasinya di separuh daripada kilangnya bagi tempoh antara satu hingga empat minggu bermula 6 September. Renault turut menutup operasi beberapa kilangnya di Sepanyol hingga 60 hari sejak hujung Ogos, sementara Volkswagen juga terus mengurangkan pengeluarannya di kilang utama di Wolfsburg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required