VIDEO: Mat Saleh jumpa Proton Iswara 1994 dalam bangsal di UK – hanya 17,259 km, hampir seperti baru

Selepas sebuah Proton Saga Black Knight 1989 memenangi hadiah utama dalam acara Hagerty Festival of the Unexceptional di United Kingdom bulan lalu, nampaknya minat terhadap model-model lama Proton oleh peminat-peminat kereta klasik di negara tersebut mula meningkat.

Semalam Matt Richardson dari saluran YouTube Furious Driving memuat naik video penemuannya terhadap sebuah Proton Saga 1994 (juga dikenali sebagai Iswara di Malaysia) yang telah terbiar dalam sebuah bangsal dengan keadaan yang sangat-sangat sempurna.

Sebenarnya Matt pergi melihat kereta berkenaan bagi pihak Stephanie Holloway dari saluran YouTube Idriveaclassic, yang telah dihubungi oleh keluarga pemilik asal Saga berkenaan untuk dijual kepadanya. Sebelum Steph sendiri datang melihat sendiri kereta berkenaan pada Sabtu lalu, Matt terlebih dahulu membantunya datang ke bangsal berkenaan bagi mengetahui keadaan sebenar kereta tersebut.

Kereta berkenaan telah disimpan oleh keluarga berkenaan dalam sebuah bangsal tanpa lampu dan juga tanpa sebarang akses cahaya masuk ke dalamnya sejak 10 tahun yang lalu. Manakala meter perbatuannya hanya mencatatkan jarak perjalanan sejauh 10,724 batu atau 17,259 km selepas dibeli baru pada tahun 1994.

Ia adalah model spesifikasi khas untuk pasaran UK, yang sedikit berbeza dari model pasaran Malaysia bagi membolehkan ia mematuhi syarat homologasi negara berkenaan. Antara perincian yang jelas berbeza adalah enjin 4G15 1.5 liter 12 injap yang dibekalkan tidak disuap oleh karburator sebaliknya menggunakan sistem suntikan bahan api elektronik, dan ia diberikan papan pemuka serta roda stereng yang seiras dengan Mitsubishi Lancer Fiore.

Melihat dengan lebih teliti keadaan kereta yang ditinggalkan lebih satu dekad berkenaan, bahagian luarannya termasuk panel-panel dan cat badan, unit-unit lampu dan sebagainya masih dalam keadaan seperti baharu dan hanya diselaputi oleh habuk dan debu kotoran. Oleh kerana tidak terdedah kepada sebarang cahaya, getah pengelap cermin Saga tersebut juga masih lembut seperti baru dibeli.

Keempat-empat tayar masih belum kempis, malah pada bahagian bawah lantai juga nampak seakan baharu, serta pemilik asalnya turut telah memberikan lapisan perlindungan berwarna hitam bagi mengelakkan ia berkarat. Begitu juga pada bahagian kabin, tempat duduk, karpet lantai, pelapik bumbung serta kemasan-kemasan lain nampak masih seperti baharu.

Melihat ke bahagian ruang enjin, tiada sebarang kebocoran minyak dijumpai. Malah ketika minyak enjin diperiksa, ia dalam keadaan yang sangat bersih seolah-olah ia baru ditukar sebelum kereta tersebut disimpan dalam bangsal berkenaan.

VIDEO: Mat Saleh jumpa Proton Iswara 1994 dalam bangsal di UK – hanya 17,259 km, hampir seperti baru

Bateri yang terletak dalam ruang tersebut juga nampak seperti baru (resit yang dijumpai disahkan ia dibeli 10 tahun yang lalu!) dan pemiliknya dilihat sudah mencabut terminalnya sebelum ditinggalkan. Namun mungkin sudah terlalu lalu lama bateri itu dibiarkan, kereta berkenaan tidak dapat dihidupkan walaupun menggunakan unit jumper.

Menurut Matt, dia tidak mahu berusaha untuk menghidupkan enjin berkenaan, kerana ‘acara’ tersebut perlu dibuat sendiri oleh pemilik baharunya, Stephanie kelak. Matt kembali semula ke bangsal berkenaan Sabtu lalu (11 September) bersama Stephanie untuk membawa pulang Proton Saga tersebut.

Ketika itu, buat pertama kalinya dalam tempoh 10 tahun, Saga berkenaan kembali terdedah kepada cahaya matahari. Ia ditolak keluar dengan mudah bukan hanya kerana tayarnya yang masih mempunyai tekanan udara, malah brek Saga tersebut juga tidak jammed walaupun sudah ditinggalkan sekian lama.

VIDEO: Mat Saleh jumpa Proton Iswara 1994 dalam bangsal di UK – hanya 17,259 km, hampir seperti baru

Tanpa sebarang penukaran dilakukan pada palam pencucuh serta masih menggunakan baki petrol berjumlah 3/4 tangki yang diisi lebih sedekad yang lalu, enjin Saga tersebut terus hidup dengan hanya satu putaran kunci setelah ia diberikan bateri yang lebih baharu!

“Semua orang di Malaysia kini sedang cemburu dengan saya,” kata Stephanie setelah mengetahui keadaan kereta berkenaan. Menurutnya selepas ini kereta ini akan terus dibasuh dan diperiksa bagi menjalani pemeriksaan MOT yang telah di tempah minggu ini juga. Dia juga bercadang untuk membalut kesemua tempat duduk dan memberikan satu lagi lapisan alas kaki bagi memastikan kesemua perincian asal dari kilang berkenaan terpelihara seperti baharu.

Walau bagaimanapun, mengapa kereta tersebut ditinggalkan dalam garaj berkenaan begitu lama tidak diberitahu dalam video ini. Tetapi Matt menyatakan bahawa kereta ini hampir dihantar untuk diskrap ketika keluarga berkenaan mahu membersihkan garaj tersebut. Nasib baik salah seorang daripada ahli keluarga berkenaan memberikan cadangan agar ia dijual kepada mereka yang berminat kerana keadaannya yang masih lagi elok!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Abg Adam Abg Aying on Sep 13, 2021 at 2:37 pm

    Waktu dan masa yg tepat bertuah dpt kereta lama dlm keadaan yg terbaik dan sempurna

    Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 0
  • Abg Adam Abg Aying on Sep 13, 2021 at 2:37 pm

    Waktu dan masa yg tepat bertuah dpt kereta lama dlm keadaan yg terbaik dan sempurna

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
  • Azlan Hamzah on Sep 13, 2021 at 8:04 pm

    Proton Iswara adalah satu kereta yang terbaik di gunakan di waktu zaman nya,sehingga kini masih lagi di gunakan di tempat saya, Hebat dan beruntungnya owner tu

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 1
  • Andrew Tan on Sep 13, 2021 at 8:45 pm

    Geramnya, tengok Saga Iswara ni masih original & cantik!! Kalau ianya Saga Mega Valve 12V, edisi tahun 1990 -1992 lagi geram!!!! Rumah ku ada sebiji Saga Mega Valve, tapi sudah karat, enjin leaking minyak & macam2 problem. Nak jual tiada nilai, nak bikin balik bukan main senang & murah…

    Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 4
  • Proton fans on Sep 14, 2021 at 8:35 am

    Fuh.. UK Spec.. Padu beb..

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 1
  • ABDUL RANI BIN KAMARUDIN on Sep 14, 2021 at 1:22 pm

    I owned a Proton Hatchback with sunroof which i bought in 1997 for 800 pounds from an owner in Torquay while I was studying in Exeter, England. I used it throughout the duration of my study until Oct 2000. With it, i drove my family to Lands End, right up north to Glasgow and as far down to Disneyland Paris which had just opened. Before leaving England, i handed it over to the city Council for them to disposed it for free. Engine wise, never a problem.

    Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 1
  • Juniaf J on Sep 15, 2021 at 5:03 am

    Sangat beruntung dapat pandu kereta klasik dan ikonik. Proof Malaysian car can stood up the time.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  • Dhaniel on Sep 15, 2021 at 7:47 am

    Kat mana bole dptkan Kokpit Iswara Catalist ni… Boleh share info….???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Rafi Rafi on Oct 20, 2021 at 9:44 pm

    Wow it totally look new..I’m so jealous in UK can have this condition not here

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required