Sayap kecil di belakang jentera Aprilia RS-GP “ada beri perubahan” – kata pelumba pasukan, Aleix Espargaro

Sayap kecil di belakang jentera Aprilia RS-GP “ada beri perubahan” – kata pelumba pasukan, Aleix Espargaro

Aerodinamik sentiasa menjadi perkara penting dalam pembangunan sesebuah jentera lumba, bukan sahaja untuk menjadikan ia lebih laju, tetapi juga membantu ciri lain seperti daya tolakan ke bawah dan stabiliti. Disebabkan itu, anda akan kerap dapat melihat perubahan pada panel-panel badan, termasuklah jentera lumba MotoGP.

Jumaat lalu, semasa sesi ujian pusingan perlumbaan MotoGP di Mugello, Itali, Aprilia telah menarik perhatian ramai dengan kemunculan sayap kecil di bahagian belakang jentera RS-GP yang dibawa oleh penunggang uji mereka, Lorenzo Savadori.

Kita sebagai orang biasa mungkin terdetik bagaimana sayap sekecil itu boleh memberi kesan kepada jentera, apatah lagi ia berada di belakang penunggang sewaktu bergerak, tetapi menurut pelumba Aprilia, Aleix Espargaro, ia memang “ada beri perubahan.”

Sayap kecil di belakang jentera Aprilia RS-GP “ada beri perubahan” – kata pelumba pasukan, Aleix Espargaro

“Saya sendiri masih belum dapat mencuba sayap belakang ini, tetapi saya telah melihat data yang didapati daripada ujian dalam terowong angin, dan ia sangat menarik. Ia nampak macam satu gimik pemasaran, tetapi percayalah saya, ia memang ada beri perubahan,” kata Aleix kepada Crash.net.

Menurut Aleix lagi, sayap itu direka untuk meningkatkan beban pada roda belakang, dan ia membantu menambah baik prestasi fasa pertama membrek. Walaubagaimanapun, semasa perlumbaan, kedua-dua pelumba pasukan Aprilia Racing, iaitu Maverick Vinales dan Aleix Espargaro masih belum menggunakan sayap belakang tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required