Toyota Gazoo Racing rangkul gelaran juara Le Mans 24 Jam kali ke-5 berturut-turut; 1-2 4-kali berturut-turut!

Toyota Gazoo Racing rangkul gelaran juara Le Mans 24 Jam kali ke-5 berturut-turut; 1-2 4-kali berturut-turut!

Toyota Gazoo Racing sekali lagi menamatkan perlumbaan ketahanan Le Mans 24 Jam tahun ini di tempat pertama, membolehkan pasukan berkenaan mempertahankan gelaran tersebut buat tahun kelima berturut-turut. Malah perlumbaan tahun ini juga menyaksikan sayap perlumbaan jenama Jepun tersebut buat kali keempat berturut-turut menamatkan Le Mans 24 Jam dengan kemenangan 1-2!

Tahun ini gandingan Sébastien Buemi, Brendon Hartley dan Ryo Hirakawa yang memandu jentera Hypercar GR010 Hybrid #8 merangkul gelaran untuk Toyota berkenaan selepas melewati garisan penamat setelah cukup 24 Jam berlumba dengan jumlah pusingan 380 lap di litar Circuit de la Sarthe tersebut semalam.

Manakala gandingan juara tahun lalu iaitu Mike Conway, Kamui Kobayashi dan José María López yang memandu GR010 Hybrid #7 menamatkan perlumbaan di tempat kedua dengan ketinggalan 2 minit 1.222 saat di belakang. Podium Le Mans 24 Jam 2022 ini dilengkapkan oleh gandingan Ryan Briscoe, Richard Westbrook dan Franck Mailleux dari pasukan Glickenhaus Racing, namun jentera Glickenhaus SCG 007 LMH #709 mereka tertinggal 5 lap di belakang juara.

Toyota Gazoo Racing rangkul gelaran juara Le Mans 24 Jam kali ke-5 berturut-turut; 1-2 4-kali berturut-turut!

Secara keseluruhan, aksi perlumbaan tahun ini di dominasi dua jentera Toyota Gazoo Racing berkenaan di mana kedudukan pendahulu perlumbaan bertukar beberapa kali antara kedua-duanya. Situasi tersebut berterusan dalam masa 16-jam pertama, dengan perbezaan masa antara kedua-duanya hanya sekitar beberapa saat.

Namun pada lap yang ke-256, jentera GR101 #7 yang sedang mendahului, ketika itu dipandu oleh José María López mengalami masalah berkenaan motor elektrik untuk gandar hadapan. José berjaya melakukan reset semula terhadap sistem dan kemudian kembali ke pit. Krew pasukan berkenaan kemudiannya melakukan reset yang lebih menyeluruh, membolehkan ia berfungsi sempurna kembali selepas itu.

Masalah berkenaan membolehkan kereta #8 yang dipandu Brendon Hartley mengambil kedudukan pendahulu dengan selesa hampir satu lap penuh di hadapan, namun ia tidak mematahkan semangat José untuk terus mengejar kembali. José kemudiannya berjaya mencatatkan masa terpantas pada setengah jam sebelum perlumbaan berakhir, dan berjaya merapatkan kedudukan dengan pendahulu.

Toyota Gazoo Racing rangkul gelaran juara Le Mans 24 Jam kali ke-5 berturut-turut; 1-2 4-kali berturut-turut!

Toyota berjaya mempertahankan gelaran juara mereka di Le Mans 24 Jam ini dengan mudah sejak tahun 2018, selepas dua pencabar utama dalam kategori tertinggi perlumbaan tersebut menarik diri; Audi pada 2016, diikuti Porsche pada 2017.

Keputusan yang di capai ini membolehkan Toyota Gazoo Racing memungut mata maksima penuh di Le Mans untuk kejuaraan World Endurance Championship (WEC) musim 2022. Kini Toyota Gazoo Racing berada di tempat pertama kategori pengeluar dengan kelebihan 22 mata berbanding pasukan Alpine di tempat kedua selepas tiga perlumbaan.

Manakala untuk kategori pelumba, gandingan kereta #8 Toyota kini menjadi pendahulu kejuaraan dengan kelebihan hanya tiga mata berbanding gandingan Nicolas Lapierre, André Negrão dan Matthieu Vaxivière dari pasukan Alpine. Gandingan pemandu jentera #7 Toyota pula berada di tempat ketiga dengan ketinggalan 20 mata. Pusingan seterusnya WEC akan berlangsung 10 Julai ini di Monza.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required