Bajet 2023 akan dibentangkan Jumaat, 7 Oktober 2022

Bajet 2023 akan dibentangkan Jumaat, 7 Oktober 2022

Menteri Undang-undang, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar telah mengesahkan yang Bajet 2023 akan dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz pada jam 4 petang, Jumaat ini, 7 Oktober 2023, lapor Malay Mail.

Keputusan untuk mempercepatkan pembentangan bajet itu awal tiga minggu daripada tarikh asal itu diambil pada penghujung Ogos lalu. Khabar angin mengatakan langkah itu bertujuan untuk memberi laluan kepada pembubaran parlimen dilakukan beberapa hari selepas bajet dibentangkan, sekaligus memberi laluan kepada pilihanraya umum (PRU).

Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan Ogos lalu bahawa keputusan untuk mempercepat pembentangan Bajet 2023 bukanlah asing, dan pernah dilakukan sebelum ini. “Ini normal. Ketika Pak Lah menjadi PM, bajet pernah dibentangkan pada September,” ujarnya.

Julai lalu Tengku Zafruk memberi gambaran yang Bajet 2023 akan tertumpu kepada pengurusan subsidi yang lebih cekap dan pengukuhan daya tahan ekonomi negara berdepan cabaran pendatang. Dari aspek automotif, berita paling besar dalam bajet tahun lalu adalah pengecualian cukai dan duti bagi kereta elektrik (EV).

Berkemungkinan dalam Bajet 2023 nanti akan ada perkembangan terbaru berkaitan hal ini, misalnya langkah untuk merancakkan lagi pertumbuhan prasarana pengecasan serta peraturan yang berkaitan dengannya. Bulan lalu, MITI memaklumkan pihaknya telah mencadangkan lebih banyak insentif EV untuk disertakan dalam bajet tahun ini.

Kami akan membuat liputan semua hal berkaitan automotif dan pengangkutan yang akan dibentangkan dalam Bajet 2023. Jangan lupa untuk bersama kami esok.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required