BYD Atto 3 — Pembeli Thai tunggu lama, baris panjang sejak malam sebelum tempahan dibuka di Bangkok

BYD Atto 3 — Pembeli Thai tunggu lama, baris panjang sejak malam sebelum tempahan dibuka di Bangkok

Dilancarkan untuk pasaran Thailand bulan lalu, SUV elektrik BYD Atto 3 menerima sambutan yang cukup hangat di sana, menarik minat orang ramai sehingga terpaksa beratur panjang pada hari pembukaan tempahannya semalam, 1 November 2022.

Permintaan juga sangat meyakinkan: jika dilihat daripada barisan yang terbentuk itu, ia sebenarnya sudah bermula pada 31 Oktober sejak jam 8 malam di bilik pameran BYD Kwang Thai Ekamai-Ramindra, seperti dilaporkan oleh laman web Thai, Blink Drive, dengan lebih daripada 30 orang menunggu di situ menjelang jam 4 pagi. Pelanggan berkumpul di bilik pameran BYD yang lain seluruh Thailand bagi mendapatkan slot untuk membeli Atto 3. Di bilik pameran BYD Phetkasem contohnya, 100 orang beratur untuk ini sejak jam 3 pagi.

Pengedar rasmi BYD di Thailand, Rever Automotive memaklumkan pihaknya sedang bersiap untuk penyerahan 5,000 unit Atto 3 tahun ini, lapor Bangkok Biz News. Daripada jumlah itu, 2,507 tempahan dikumpul pada hari pertama, lapor Headlight Magazine. Varian Extended Range untuk pasaran Thailand ini akan disertai pula oleh versi Standard Range bermula 11 November nanti.

Ogos lalu, CEO Rever, Pratarnwong Phornprapha berkata pihak pengedar mensasarkan BYD untuk menjadi jenama pengeluar lima terbesar di Thailand dalam masa lima tahun.

BYD Atto 3 — Pembeli Thai tunggu lama, baris panjang sejak malam sebelum tempahan dibuka di Bangkok

Untuk pasaran di sana, BYD Atto 3 dipasarkan dalam versi Extended Range dengan bateri Blade LFP 60.49 kWh BYD, yang boleh dicas 0-80% dalam masa 45 minit melalui pengecas DC 80 kW. Satu cas penuh, kitaran WLTP akan memberikan jarak 420 km, dan boleh menjadi punca kuasa bagi barangan elektrik melalui sistem V2L (vehicle-to-load) sehingga 2.2 kW.

Kuasa utama SUV ini adalah dari motor elektrik yang ditempatkan di depan dan menghasilkan 204 PS dan 310 Nm tork, yang didakwa mampu memberikan pecutan 0-100 km/j dalam 7.3 saat. Rim standard bersaiz 18-inci dengan tayar 215/55, dengan suspensi menggunakan jenis MacPherson strut di depan dan tetapan multi-link di belakang.

Atto 3 pasaran Thailand juga datang dengan ciri kawalan melayar adaptif dengan Stop/Go, AEB, amaran perlanggaran depan dan belakang, amaran titik buta, amaran penukaran lorong, bantuan mengekalkan lorong, amaran lintasan trafik belakang dengan brek.

Turut melengkapinya adalah ciri bantuan mula mendaki, kawalan cengkaman, kawalan kestabilan, ABS, peninjau tekanan tayar dan sensor parkir belakang, kamera 360-darjah, pengingat tali keledar depan dan belakang dan Isofix.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required