Hyundai Creta 2022 dapat lima-bintang, Stargazer 2022 terima empat-bintang dalam ujian ASEAN NCAP

Hyundai Creta 2022 dapat lima-bintang, Stargazer 2022 terima empat-bintang dalam ujian ASEAN NCAP

Program Penilaian Kereta Baharu untuk negara Asia Tenggara, atau ASEAN NCAP telah mengeluarkan keputusan bagi SUV Hyundai Creta 2022 dan Hyundai Stargazer 2022, yang kedua-duanya merupakan model 2022 yang diproduksi di Indonesia untuk beberapa pasaran di rantau ASEAN.

SUV segmen-B Creta merupakan SUV Hyundai yang pertama diuji di bawah protokol ASEAN NCAP 2021-2025, dan disertai oleh Stargazer, yang merupakan MPV Hyundai pertama di bawah protokol yang sama. Kedua-dua model terbabit menjalani ujian di pusat ujian pelanggaran PC3 milik Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) yang terletak di Melaka.

Dengan jumlah markah terkumpul sebanyak 75.78 mata, Creta diberikan penarafan lima-bintang dari ASEAN NCAP, sementara Stargazer pula menerima empat-bintang dengan jumlah markah 66.48 mata.

Hyundai Creta 2022 dalam ujian pelanggaran ASEAN NCAP dan ujian intra-urban AEB

Creta menerima markah yang lebih tinggi berbanding Stargazer bagi kesemua aspek penilaian, dengan 34.762 mara untuk kategori pelindungan penumpang dewasa (AOP), 15.56 mata bagi kategori pelindungan penumpang kanak-kanak (COP), 14.08 mata dalam kategori sistem bantuan keselamatan dan 11.42 mata untuk kategori keselamatan penunggang motosikal.

Sebagai perbandingan, MPV Stargazer memperoleh 31.21 mata untuk AOP, 14.48 mata bagi COP, 12.04 mata dalam sistem bantuan keselamatan dan 8.75 mata untuk keselamatan penunggang motosikal.

Ciri kelengkapan untuk kesemua varian bagi Hyundai Creta termasuklah minimum dua beg udara, walau bagaimana pun hampir kebanyakan pasaran antara Asia Tenggara memberikan enam beg udara secara standard. Bagi keselamatan aktif, Creta menerima kawalan kestabilan elektronik, ABS, pengingatan pemakaian tali pinggang keledar untuk penumpang hadapan, cagak Isofix bagi tempat duduk kanak-kanak dan teknologi pelindungan pejalan kaki secara standard.

Hyundai Stargazer 2022 dalam ujian pelanggaran ASEAN NCAP dan ujian intra-urban AEB

Sementara itu, teknologi bantuan keselamatan bagi Creta termasuk AEB City, AEB Inter-Urban, AEB Pedestrian, amaran pelanggaran hadapan, bantuan kekal lorong, amaran ketibaan lorong, lampu tinggi automatik dan pengesan titik buta, pengesan kehadiran kanak-kanak, dan bantuan pengelak pelanggaran trafik lintasan belakang (RCCA) untuk pengesan motosikal.

Bagi Stargazer pula, MPV ini menerima dua beg udara hadapan secara standard, sementara bantuan keselamatan merangkumi ABS, pengingatan pemakaian tali pinggang keledar, cagak Isofix, dan teknologi pelindungan pejalan kaki. Bagi keselamatan aktif pula, Stargazer diberikan kawalan kestabilan elektronik (ESC), amaran ketibaan lorong, amaran pelanggaran hadapan dan bantuan kekal lorong sebagai kelengkapan standard atau pilihan, dengan unit di Thailand menerima ESC secara standard.

Bagi teknologi bantuan keselamatan, Stargazer menerima AEB City, AEB Inter-Urban, AEB Pedestrian, pengesan titik buta dan lampu tinggi automatik sebagai ciri pilihan untuk semua varian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required