Perodua Axia 2023 dapat 4-bintang ASEAN NCAP

Perodua Axia 2023 dapat 4-bintang ASEAN NCAP

Perodua Axia pertama kali diuji di bawah ASEAN NCAP pada 2014, dan mencatatkan penarafan empat-bintang bagi kedua-dua kategori penilain Adult Occupant Protection (AOP) dan Child Occupant Protection (COP). Ketika itu, Axia 2014 mencatatkan 12.91 daripada 16.00 mata bagi AOP dan mencapai pematuhan 71% bagi COP.

Bagaimana pula dengan Perodua Axia D74A 2023? Di bawah protokol penilaian ASEAN NCAP 2021-2023, kenderaan dinilai berdasarkan empat kategori yang terdiri daripada AOP dengan markah penuh 40 mata, sementara bagi COP, Safety Assist (SA) dan Motorcyclist Safety (MS) masing-masing menyumbang 20 mata penuh bagi setiap kategori.

Axia 2023 menunjukkan prestasi cukup membanggakan di bawah protokol penilaian baru yang lebih ketat ini dengan mencapai penarafan 4-bintang ASEAN NCAP, dengan jumlah keseluruhan 73.55 mata. Melalui markah ini, Axia telah mencapai penafaran maksimum 5-bintang bagi tiga kategori yang terlibat: AOP dengan 32.06 mata, COP dengan 17.03 mata dan SA dengan 15.71 mata. Bagi MS, Axia 2023 mencapai penarafan 4-bintang dengan 8.75 mata.

Perodua Axia 2023 didatangkan dengan dua beg udara bagi setiap varian kecuali bagi varian AV yang lengkap dengan enam beg udara. Kelengkapan keselamatan standardnya terdiri daripada kawalan kestabilan elektronik (ESC), sistem brek anti-kunci (ABS), sistem peringatan tali keledar (SBR) bagi bahagian penumpang depan dan belakang dan teknologi pelindungan pejalan kaki untuk semua varian.

Axia 2023 juga turut dilengkapi dengan bantuan keselamatan aktif sebegai pilihan kepada semua variannya, termasuk ciri AEB City, AEB Inter-Urban, AEB Pedestrian, Lane Departure Warning (LDW), Forward Collision Warning (FCW), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Blind Spot Detection (BSD) bagi kedua-dua sisi kenderaan dan Auto High Beam (AHB).

Perodua Axia D74A 2023 yang baru lancarkan itu ditawarkan dalam empat varian: G, X, SE dan AV, dengan harga masing-masing bermula RM38,600, RM40,000, RM44,000 dan RM49,500. Ia masih mengekalkan enjin 1.0 liter 1KR-VE dengan DVVT yang sama. Namun, gandingan transmisi enjin berkenaan telah diubah, tiada lagi kotak gear automatik empat-kelajuan yang lama, sebaliknya digantikan dengan transmisi D-CVT yang baru — enjin dan transmisinya sama untuk semua varian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required