VIDEO: Perodua Axia 2023 — AV atau X lagi berbaloi?

VIDEO: Perodua Axia 2023 — AV atau X lagi berbaloi?

Sudah sebulan Perodua Axia 2023 dilancarkan secara rasmi. Seperti yang sudah ramai sedia maklum, ada empat varian ditawarkan: G, X, SE dan AV, dengan harga masing-masing bermula RM38,600, RM40,000, RM44,000 dan RM49,500. Untuk tahu perincian perbezaan antara semua varian berkenaan, boleh rujuk di sini.

Dalam video ini pula, kami tampilkan dua daripada varian berkenaan, iaitu X sebagai mewakili varian yang lebih asas, serta AV yang mewakili varian dengan penawaran paling lengkap dan paling mahal. Ada banyak perbezaan antara kedua-dua model berkenaan. Sebagai contoh, kerusi AV lebih sedap dan memberi sokongan yang lebih baik berbanding X. Kluster meter untuk pemandu juga berbeza: AV dengan paparan digital berwarna, sementara X dengan versi lebih ringkas — sekadar menyebut beberapa contoh.

Dari segi mekanikal, kedua-duanya berkongsi penawaran yang sama. Axia 2023 masih mengekalkan enjin 1.0 liter 1KR-VE dengan DVVT yang sama. Ura-ura enjin turbo yang bertiup sebelum ini tidak betul. Namun, gandingan transmisi enjin berkenaan telah diubah, tiada lagi kotak gear automatik empat-kelajuan yang lama, sebaliknya digantikan dengan transmisi D-CVT yang baru, mengantikan transmisi 4AT lama.

Menurut Perodua, perubahan gabungan ini — jika mengikut kitaran ujian penggunaan minyak NEDC — memberikan bacaan yang lebih baik bagi Axia 2023, iaitu 23.3 km/l berbanding 21.6 km/l bagi model sebelumnya. Namun, jika mengikut kitaran ujian MDC (Malaysia Driving Cycle) pula, ia mampu memberikan sebanyak 27.4 km/l. Ini kurang lebih bersamaan dengan RM28 duit minyak RON 95 sahaja untuk perjalanan 365 km ke Pulau Pinang (bagi varian SE dan AV, dengan ciri Eco Idle).

Ikuti juga perkongsian pandangan dari sudut pandu uji bagi Axia X dan AV ini, dan bagaimana aspek itu menyaingi Perodua Myvi dalam banyak hal. Selamat menonton.

Perodua Axia 2023 AV vs X

Perodua Axia 2023 AV

Perodua Axia 2023 X dengan kit Gear Up

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required