Honda kekal dalam F1 – bekalkan enjin untuk Aston Martin bermula 2026; kuasa enjin & motor 50/50

Honda kekal dalam F1 – bekalkan enjin untuk Aston Martin bermula 2026; kuasa enjin & motor 50/50

Honda mengumumkan bahawa ia akan terus kekal bersaing dalam perlumbaan Formula 1 – selepas tamat kontrak untuk membekalkan enjin kepada pasukan Red Bull pada penghujung 2025, pengeluar automotif Jepun itu akan mula membekalkan enjin kepada pasukan Aston Martin pula.

Bermula musim 2026 nanti, pasukan F1 Aston Martin akan digelar sebagai pasukan Aston Martin Aramco Honda. Buat masa sekarang jentera F1 Aston Martin AMR23 berlumba dengan enjin yang dibekalkan oleh Mercedes, manakala Honda pula buat masa ini masih membekalkan enjin kepada pasukan Red Bull bersama pasukan ‘junior’nya, Scuderia AlphaTauri.

Selepas tamat kontrak bersama Honda, Red Bull sebelum ini sudahpun mengumumkan bahawa ia akan membangunkan sendiri unit rangkaian kuasanya dengan dibantu oleh pengeluar automotif dari Amerika Syarikat iaitu Ford.

Untuk enjin baharu yang akan dibekalkan kepada Aston Martin kelak, Honda akan membangunkannya berdasarkan undang-undang baharu F1 yang akan diguna bermula musim 2026. Undang-undang berkenaan disasarkan untuk membawa F1 ke arah neutral karbon menjelang 2030.

Honda kekal dalam F1 – bekalkan enjin untuk Aston Martin bermula 2026; kuasa enjin & motor 50/50

Dengan undang-undang baharu tersebut, setiap jentera F1 yang bertanding perlu menggunakankan unit rangkaian kuasa hibrid dengan kuasa enjin dan motor elektrik dalam nisbah 50/50, serta menggunakan bahan api 100% mampan.

Secara spesifiknya, enjin pembakaran dalaman pada jentera F1 2026 nanti perlu dikurangkan kuasanya, manakala kuasa dari motor elektrik pula perlu ditingkatkan sekitar tiga kali ganda berbanding sekarang. Jadi penyedia unit rangkaian kuasa ini perlu menghasilkan kuasa yang lebih besar menerusi sistem pemulihan kuasa, termasuk sistem untuk mengubah kuasa kinetik dalam situasi seperti membrek kepada kuasa elektrik.

Menurut Honda, unit rangkaian kuasa F1 yang dibina dengan undang-undang baharu ini kelak adalah konsisten dengan halatuju perlumbaan itu kearah neutral karbon. Dengan undang-undang ini memberikan peluang kepada Honda untuk membangunkan teknologi masa hadapan yang sememangnya seiring dengan hala tuju berkenaan, membuatkan Honda percaya ia perlu terus kekal dalam F1.

“Salah satu sebab utama keputusan kami untuk menyahut cabaran baharu dalam F1 ialah perlumbaan terulung di dunia ini sedang berusaha untuk menjadi siri perlumbaan mampan, yang sejajar dengan hala tuju Honda ke arah neutraliti karbon, dan ia akan menjadi platform yang akan memudahkan pembangunan teknologi elektrifikasi kami,” kata CEO Honda, Toshihiro Mibe.

Honda kekal dalam F1 – bekalkan enjin untuk Aston Martin bermula 2026; kuasa enjin & motor 50/50

Honda F1 with Scuderia Toro Rosso

“Honda adalah sebuah syarikat yang mempunyai sejarah berkembang dengan menyahut cabaran dan memenangi perlumbaan bertaraf dunia. Dengan peraturan baharu 2026, faktor utama untuk menang ialah motor elektrik yang kompak, ringan dan berkuasa tinggi dengan bateri berprestasi tinggi yang mampu mengendalikan output kuasa besar dan pantas, bersama teknologi pengurusan tenaga.

“Kami percaya bahawa teknologi dan pengetahuan yang diperoleh daripada cabaran baharu ini berpotensi digunakan secara langsung pada kenderaan elektrik produksi besar-besaran kami pada masa hadapan, seperti model sports elektrik flagship, dan teknologi elektrifikasi dalam pelbagai bidang, termasuk eVTOL yang sedang dalam penyelidikan. dan pembangunan,” tambah Mibe.

eVTOL yang dimaksudkan oleh Mibe adalah vertical take-off and landing vehicles, atau kenderaan yang boleh berlepas serta mendarat secara menegak, atau dengan kata mudah ada yang menggelarnya sebagai “kereta terbang”. Dan satu lagi perkara yang perlu diambil perhatian dari apa yang disebut Mibe ini adalah “model sports elektrik flagship” yang akan dibangukan oleh Honda menggunakan teknologi baharu dari F1.

Bila menyatakan tentang menggunakan teknologi perlumbaan untuk kereta jalanraya, Honda bukan bergurau – tengok sahaja teknologi enjin VTEC dan juga sistem suspensi double wishbone yang dibangunkan oleh Honda untuk model produksi jalan raya biasa, jelas menerapkan rekaan dari kereta-kereta lumbanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required