Kerangka subsidi bersasar siap 75%, mungkin dibentangkan dalam Bajet 2024 – Ahmad Maslan

Kerangka subsidi bersasar siap 75%, mungkin dibentangkan dalam Bajet 2024 – Ahmad Maslan

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan mengesahkan kerangka pelaksanaan pemberian subsidi bersasar sudah hampir dimuktamadkan dengan perbincangan mengenainya ketika ini sudah 75% selesai.

Katanya, hasil perbincangan mengenai kerangka itu yang membabitkan pelbagai jawatankuasa kemudian akan dibentangkan di Kabinet sebelum sebarang keputusan lanjut dimuktamadkan, laporan Bernama.

“Ia masih lagi diperhalusi. Ia (subsidi bersasar) sudah dimulakan iaitu di Tabung Haji kepada mereka yang menunaikan haji baru-baru ini. (Kumpulan) T20, M40 dan B40 ada kadarnya dan T20 langsung tidak diberi (subsidi), elektrik juga sudah mula. Jadi, sudah tiba masanya untuk diesel dan RON95,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau juga tidak menolak kemungkinan perincian mengenai kerangka itu akan dimaklumkan pada sesi pembentangan Belanjawan 2024 yang dijadualkan pada Oktober ini.

Menerusi pendekatan itu, kerajaan tidak lagi melihat kepada asas pendapatan isi rumah semata-mata, sebaliknya turut mengambil kira beberapa faktor dalam menentukan pendapatan boleh belanja.

Kerangka subsidi bersasar siap 75%, mungkin dibentangkan dalam Bajet 2024 – Ahmad Maslan

Ahmad Maslan turut mengulas saranan pakar ekonomi agar kerajaan tidak hanya bergantung kepada nilai pendapatan bulanan, sebaliknya turut mengambil kira jumlah tanggungan golongan T20, memaklumkan perkara itu ada dibincangkan di peringkat jawatankuasa khas pelaksanaan inisiatif berkenaan.

Bagaimanapun, perbincangan mengenai perkara itu dan beberapa aspek lain berkaitan golongan T20 masih berlangsung dan belum ada keputusan yang dimuktamadkan setakat ini, katanya.

“Kita memang ambil kira golongan T20 peringkat bawah yang akan disesuaikan nilai pendapatan bulanan dengan jumlah tanggungan mereka. Mungkin akan ada pertimbangan khusus bagi golongan ini, tetapi ia tidak terpakai bagi golongan T20 kelas menengah atau atas,” katanya.

Sebelum ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata kerajaan dijangka akan melaksanakan pemberian subsidi bersasar, termasuk untuk petrol RON95 dan diesel mulai tahun depan.

Ia akan menggunakan sistem Pangkalan Data Utama (PADU) bagi meneliti semua data sedia ada bagi membolehkan subsidi bersasar berkenaan diberikan kepada sasaran yang tepat,

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required