Kesinambungan sistem AP Terbuka selaras dengan misi NAP bagi kukuhkan penyertaan bumiputera – MITI

2015-Toyota-Alphard_005-Alphard-G-F-Package-e1453092688587

Keputusan kerajaan untuk meneruskan sistem Permit Import (AP) Terbuka seperti mana selaras dengan misi Dasar Automotif Nasional (NAP) 2014, ia dilihat mampu memperkukuhkan lagi penyertaan bumiputera dalam merancakkan lagi ekonomi negara, menurut laporan The Sun.

“Kesinambungan sistem AP Terbuka ini akan memperluaskan lagi penyertaan daripada syarikat baharu bumiputera di dalam industri. Ia mampu menyalurkan mekanisme bagi memperkukuhkan dan meningkatkan lagi penyertaan bumiputera serta menambahkan ekuiti sedia ada iaitu sebanyak 36% di dalam sektor ini, ” ujar Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

autowp.ru_toyota_estima_aeras_1

Kenyataan menerusi e-mel tersebut turut menyebut satu jumlah tertentu bagi yuran yang dikutip menerusi sistem AP Terbuka ini akan diperuntukan untuk melaksanakan langkah yang telah digariskan di dalam NAP 2014 bagi meningkatkan daya saing syarikat bumiputera dalam teknologi, pembangunan modal insan dan rantaian bekalan.

Menurut The Sun lagi, namun ada kebimbangan lain yang timbul iaitu merangkumi kesan negatif pada imej jenama yang dimiliki pengeluar komponen tulen (OEM), pelaburan oleh OEM, pendapatan kerajaan dalam soal cukai, implikasi pada industri-industri sokongan dan sektor perkhidmatan lain, komitmen antarabangsa di Pertubuhan Perdagangan Sedunia dan perjanjian perdagangan bebas, dan pelaburan yang diperbuat oleh pemegang AP semasa.

Walau bagaimana pun, MITI turut berkata perkara ini akan dikaji oleh perunding yang dilantik. “Perunding yang dilantik untuk kajian ini telah berunding dengan persatuan yang mewakili pelbagai kumpulan di industri automotif seperti pemasang, pemegang francais dan peniaga kereta terpakai. Beberapa OEM utama juga terlibat dalam rundingan ini. Maka, pendapat dan kebimbangan industri diambil kira dan ia akan dikaji semula,” ujar kenyataan tersebut.

harrier-hybrid-0014

MITI turut mendedahkan, antara pihak yang terbabit di dalam rundingan ini termasuklah Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Persatuan Pengedar Kereta dan Syarikat Kredit Kuala Lumpur & Selangor serta Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu (Pekema).

Selain itu, ia juga melibatkan pertemuan dengan OEM termasuk BMW Group Malaysia, Honda Malaysia, Mercedes-Benz Malaysia dan UMW Toyota Motor. Malah pandangan daripada beberapa persatuan bukan kerajaan (NGO) seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Majlis Tindakan Ekonomi Melayu dan Yayasan Kepimpinan Perdana turut diambil kira.

Sistem AP ini telah diperkenalkan pada tahun 70an untuk menggalakkan penyertaan bumiputera di dalam industri penjualan kereta terpakai. Namun ia menjadi isu besar sejak sedekad yang lalu apabila ada yang mendakwa, sistem ini telah dimonopoli oleh individu tertentu termasuk terdapatnya “Raja AP”.

Isu yang diketengahkan oleh MITI ini melibatkan dua perkara iaitu francias bagi AP untuk pemegang francias rasmi bagi pengeluar kenderaan (seperti Honda Malaysia, Bermaz Motor dan BMW Malaysia, sekadar beberapa contoh) dan AP Terbuka untuk bumiputera yang mengimport kenderaan dari pelbagai jenama dan jenis. The Sun turut mengeluarkan angka terkini daripada MITI yang menunjukkan kini terdapat 100 syarikat memegang AP Terbuka ini dan 22 syarikat lain sebagai Francias AP.

nap-2014-ap_BM

Sebelum ini, terdapat perancangan untuk memansuhkan sistem ini. NAP 2009 turut menyebut AP Terbuka ini sepatutnya ditamatkan pada akhir 2015, dan Francias AP pula akhir tahun 2020. Pada NAP 2014, kerajaan berkata akan melantik syarikat bertauliah untuk melakukan kajian yang lebih mendalam terhadap kesan penamatan AP Terbuka ini terutamanya pada syarikat bumiputera.

Namun pada 23 Disember tahun lalu, iaitu beberapa hari sebelum sistem ini sepatutnya ditamatkan, MITI telah mengumumkan polisi AP Terbuka ini bakal diteruskan tetapi dengan peningkatan daripada sistem sedia ada. Di mana peningkatan ini belum dimaktubkan, dan mungkin akan dilaksana mulai 1 Januari 2017.

“Pihak kerajaan akan melancarkan satu program untuk pengagihan yuran AP Terbuka ini untuk membuatkan semua pihak menikmati faedah daripada polisi baharu ini. Perincian mengenai program ini akan diumumkan kemudian,” ujar MITI lagi.

Tambahnya lagi, “”Pasukan penyelidikan juag memberi pendapat bahawa sistem AP Terbuka ini akan memberi peluang kepada orang awam membeli kereta import terpakai pada satu harga saingan. Mereka juga mendapati pengagihan dan pengimportan industri kereta terpakai turut memberi sumbangan tinggi kepada industri automotif dan pembangunan sosioekonomi negara.”

Mark-X-12-e1453090477152

Kementerian terbabit juga menjelaskan sistem AP Terbuka ini turut menyumbang kepada perniagaan sokongan dan sektor perkhidmatan termasuk pembankan, insurans, perkapalan dan logistik yang dijangka menyumbang sebanyak RM450 juta setiap tahun, di samping RM2 bilion nilai daripada cukai dan yuran kepada kerajaan setiap tahun.

Sistem ini, di mana Institut Automotif Malaysia (MAI) pernah tidak bersetuju mengenainya, turut akan memberikan peluang pekerjaan sebanyak 3,800 lebih tinggi dan pendapatan sederhana turut bertambah serta meningkatkan antara 5% daripada 36% ekuiti bumiputera di dalam sektor automotif.

Menurut MITI lagi, “Jika sistem ini ditamatkan, tiada lagi kereta import terpakai akan dibenarkan masuk ke negara ini dan sekali gus mengenepikan peluang orang ramai untuk membeli kereta sedemikian. Juga peratusan penyertaan ekuiti bumiputera di sektor automotif akan berkurangan sebanyak 31%.”
.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required