Honda Malaysia berada di posisi pertama dalam segmen kenderaan bukan-nasional tahun 2015

Honda-HR-V-Drive-Langkawi-42_BM

Honda Malaysia telah mengumumkan jualan keseluruhannya pada tahun 2015 iaitu mencecah 94,902 unit, sekali gus meletakkan jenama ini pada posisi nombor satu dalam segmen kenderaan bukan-nasional, pertama kali dalam sejarah, meninggalkan UMW Toyota di tempat kedua iaitu 97,760 unit.

Syarikat ini berkata, angka tersebut adalah peningkatan sebanyak 22% berbanding jumlah kenderaannya yang didaftarkan pada tahun 2014, iaitu bersamaan dengan 77,485 unit. Secara keseluruhannya, Honda berada di posisi ketiga iaitu selepas syarikat pembuat kenderaan nasional, Perodua dan Proton.

Secara spesofiknya, City merupakan model bagi Honda yang mencatat jualan paling tinggi, menyumbang sebanyak 40% daripada jumlah keseluruhan jualan. Ini diikuti dengan HR-V, yang dilancarkan pada Februari tahun lalu, yang memecah rekod dengan tempahan sebanyak 7,000 unit pada bulan pertama, dengan 21% dan diikuti oleh Jazz iaitu sebanyak 18%. Honda Malaysia turut menambah, City, Jazz dan CR-Z telah mengekalkan kedudukan masing-masing dalam segmen yang diwakili pada tahun lalu.

Menurut CEO dan Pengarah Urusan Honda Malaysia, Yoichiro Ueno, “Kami memulakan tahun 2015 dengan sasaran jualan yang agak mencabar iaitu sebanyak 85,000 unit. Dan berjaya melepasi sasaran sebanyak 12% iaitu 10,741 unit jualan. Terima kasih kepada semua pelanggan Honda kerana terus menyokong dan mempercayai produk kami.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required