Tesla Model S 85 hanya satu cas penuh bagi perjalanan KL-Kedah; diuji GreenTech Malaysia

Tesla-Kedah-drive-5_BM

Baru-baru ini, Malaysian Green Technology Corporation (GreenTech Malaysia) menganjurkan program pemanduan yang membabitkan dua unit Tesla Model S 85 dari Bangi menuju ke Kulim, Kedah. Perjalanan sehala itu hanya melibatkan satu cas penuh, ujar CEO GreenTech Malaysia Ahmad Hadri Haris kepada paultan.org.

Perjalanan itu bermula jam 5 pagi pada 13 Januari lalu, dengan model S 85 berwarna Midnight Silver bertolak dari Bangi dengan satu cas penuh, bersama bacaan kapasiti bateri dalam lingkungan 491 km. Dengan merentasi Lebuhraya Utara-Selatan, jentera terbabit dipacu mengikut had laju menggunakan kawalan jelajah (cruise control) yang turut bergantung pada keadaan lalu lintas.

Dalam jam 8.30 pagi, jentera ini sampai di kawasan R&R Sg Perak, dengan baki kapasiti bateri dalam lingkungan 212 km. Beberapa minit sebelum jam 11 pagi, S 85 ini selamat sampai di kilang First Solar, Kulim Hi-Tech Park, selepas menempuhi perjalanan sejauh 383 km, dengan kapasiti bateri masih berbaki 53 km.

Ringkas mengenai First Solar, ia merupakan pengeluar American photovoltaic (PV) iaitu panel lapisan solar, yang mempunyai kilang pemasangan di Kulim Hi-Tech Park, dengan bilangan tenaga kerja seramai 4,000 orang di seluruh Malaysia.

Perumah Pengecas Tesla telah dipasang secara sementara di First Solar untuk mengecas Model S, dengan punca kuasanya dijanakan dari tenaga solar yang disediakan oleh syarikat terbabut, dengan kos sifar, ujar Hadri. Mampu menyalurkan 32A pada fasa-tunggal 240 voltan, yang membolehkan bateri dicas pada kadar 41 kWh, dengan cas sepenuhnya selesai lebih kurang jam 10 malam, kapasiti bateri dalam lingkungan 494 km.

Tesla-Kedah-drive-4-BM

Pada 14 Januari lalu, satu sesi demostrasi telah dilakukan di First Solar, di mana jentera terbabit menuju ke Pulau Pinang pula, yang kemudiannya dicas sepanjang malam dengan menggunakan soket tiga-pin (13A, 240V), memberikan kadar pengecasan sehingga 10 kWh. Keesokannya harinya, S 85 ini meneruskan perjalanan dari Pulau Pinang ke Serdang, Kedah, di mana Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir melancarkan sistem solar PV 12 kW dari First Solar di masjid. Malah beliau turut berbesar hati untuk melihat lebih dekat S 85 dan memandu ujinya buat seketika.

Kemudian jentera ini dicas sepanjang malam di First Solar, sekali lagi menggunakkan Perumah Pengecas Tesla sementara, yang mampu mencapai kapasiti dalam lingkungan 497 km. Perjalanan pulang ke KL pada 16 Januari pula membabitkan jarak perjalanan sejauh 390 km, dan ketika Tesla ini sampai di pejabat GreenTech, kapasiti bateri masih berbaki 18 km, dengan penggunaan tenaga dari bateri dalam lingkungan 187 Wh/km.

Hadri berkata, jumlah keseluruhan jarak perjalanan sejauh 1,267 km tanpa sebarang kos, jentera ini telah dicas sebanyak dua kali menerusi perumah pengecas Tesla dengan saluran kuasa dari tenaga solar dan kemudian sekali lagi dicas menggunakan soket tiga-pin dari kuasa janaan TNB. Lebih penting lagi, ia telah menunjukkan S 85 ini mempunyai keupayaan penggunaan tenaga yang lebih tahan lama, meletakkannya sebagai antara EV yang paling berkuasa dalam kelasnya.

GALERI: Tesla Model S 85

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required