VEP bantu selesaikan masalah kenderaan negara jiran tidak bayar saman dan isu kereta klon – KP JPJ

JPJ_Roadblock10

Sistem Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) yang bakal dilaksanakan mulai Mei ini dilihat mampu membantu menyelesaikan masalah kenderaan dari negara jiran yang tidak membayar saman.

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Seri Ismail Ahmad, ketika ini kenderaan dari Singapura yang masuk ke Malaysia tidak mempunyai rekod, laporan Bernama.

“Sekarang ini kereta dari Singapura yang masuk ke Malaysia tidak ada rekod sebab itu kereta Singapura yang melakukan kesalahan apabila mereka berada di Semenanjung, bebas tidak bayar saman dan boleh keluar masuk ke negara kita.

“Jadi apabila kita laksanakan VEP nanti semua kereta yang melakukan kesalahan di negara kita dia tidak boleh balik sehingga urusan saman itu dibayar,” katanya dalam sidang media hari ini.

Katanya lagi, selain mengenal pasti kenderaan negara jiran yang tidak membayar saman, sistem VEP itu nanti akan turut membantu JPJ mengawal dan menangani sindiket kereta klon.

Katanya tahun lalu pihaknya menyita 760 kereta klon namun percaya masih banyak kenderaan berkenaan berada dan digunakan di negara ini.

“Apabila sistem VEP dilaksanakan nanti semua kenderaan dari Singapura yang masuk ke negara ini perlu didaftarkan, isu kereta klon akan dapat dikawal dan menangani sindiket kereta klon di negara ini,” katanya.

Ismail berkata kebanyakan pemilik kenderaan klon mengetahui bahawa kereta yang dibeli itu adalah kereta klon.

Beliau berkata urusniaga membeli kereta klon biasanya dijalan secara tunai memandangkan tiada institusi kewangan yang memberi pinjaman memandangkan kenderaan berkenaan tiada sebarang dokumen. Seterusnya menegaskan memiliki kenderaan klon merupakan satu kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan juga Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required