VIDEO: JANGAN LAKUKAN ini di stesen minyak

Here's what NOT to do when you're at a fuel station…More details here: http://paultan.org/2016/02/04/video-things-not-to-do-when-youre-at-a-fuel-station/

Posted by Paul Tan's Automotive News on Thursday, February 4, 2016

Berapa kali dalam seminggu anda akan mengisi minyak kenderaan? Sekali? Atau mungkin lebih? Dan pernahkah anda melihat sesuatu perkara yang tidak sepatutnya berlaku di stesen minyak (atau anda sendiri pernah melakukannya). Sila tonton video khas dari Petronas Primax ini, yang menampilkan hos Driven Web Series.

Perkara paling biasa yang dilakukan ialah membiarkan enjin terus hidup ketika mengisi minyak. Tahukah anda, minyak merupakan bahan yang amat mudah terbakar. Secara faktanya, bukan setakat minyak yang mudah mencetuskan pembakaran, tetapi wasapnya. Di mana enjin yang masih hidup ini berpotensi untuk menyalakan api, sama ada menerusi system ekzos yang panas atau percikan dari system elektronik. Itu sebabnya ada sesetengah kenderaan yang perlukan kunci untuk membuka penutup pengisi bahan api.

Seterusnya menggunakan telefon bimbit atau merokok di pam minyak adalah sangat merbahaya. Penggunaan telefon bimbit, vape atau apa juga peranti elektronik mampu mengundang risiko. Di mana ia boleh menghasilkan percikan elektronik, dan seterusnya mampu menyebabkan kebakaran. Untuk itu, jangan sama sekali menggunakan sebarang peranti elektronik atau pun merokok di stesen minyak!

Petronas-Coffee-Break-1_PT_BM

Untuk penunggang motosikal, jangan sesekali duduk di atas motosikal anda ketika sedang mengisi minyak. Tangki minyak motosikal adalah lebih kecil berbanding kereya, dan selalunya saluran minyaknya lebih pendek atau tiada langsung. Jadi ketika anda mahu mengisi minyak , ada kemungkinan ia akan memercik keluar terutamanya jika sudah penuh. Apa yang boleh berlaku? Percikan yang terkeluar itu boleh terkena enjin yang panas dan kebarangkalian mampu mencetuskan kebakaran. Hendak selamat? Jangan duduk di atas motor anda sewaktu mengisi minyak!

Soal keselamatan bukanlah suatu yang patut dianggap remeh, tak kiralah ketika berada di jalan raya mahu pun stesen minyak. Itulah pesanan dari Petronas untuk anda. Dalam masa yang sama, Petronas turut telah melancarkan kempen Coffee Break sempena Tahun Baru Cina 2016 ini, dengan menghidangkan 880,000 cawan kopi di 142 stesen Petronas pada hujung minggu 6 dan 7 Februari serta 13 hingga 14 Februari ini.

Selamat Tahun Baru Cina bagi yang meraikannya dan ingat, sentiasa berhati-hati di jalan raya dan nikmati perjalanan anda bersama Petronas Primax.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Andra on Feb 06, 2016 at 11:38 pm

    Guna mobile phone dah terbukti hoax. Cuba tgk siri mythbusters. Yang lain info yang bagus

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required