Suzuki Ertiga, Dreza dilancarkan di Thailand

2016-suzuki-ertiga-dreza-in-thailand-001_BM

Suzuki Ertiga Dreza

Suzuki Ertiga baharu telah pun dilancarkan di Thailand. MPV tujuh-tempat duduk yang dinaiktaraf ini menampilkan dua varian iaitu standard GL dan Ertiza Dreza baharu yang lebih sporty.

Dipasang di Indonesia, Ertiga GL ialah model yang dipertontonkan di Gaikindo Indonesia International Auto Show 2015. Model facelift ini telah tampil dengan bampar hadapan, gril dan perumah lampu kabus yang dimodifikasi. Manakala bahagian belakangnya memperkenalkan lampu belakang berbentuk-L baharu dengan kekemasan krom, malah roda baharunya juga diperkenalkan.

Seperti yang dijangka, Dreza pula hadir dengan spoiler sisi, bampar belakang dan sayap belakang yang lebih sporty. Ia turut menampilkan lampu nyalaan siang LED dan rim aloi 15-inci. Bukan itu sahaja, Dreza turut ditampilkan dengan bampar hadapan dan belakang baharu. Secara keseluruhan, varian ini 60 mm lebih panjang secara keseluruhannya – 4,325 mm ke 4,265 mm.

2016-suzuki-ertiga-in-thailand-001_BM

Suzuki Ertiga

Bahagian dalamnya, ia turut dilengkapi dengan upholstery dan kekemasan berwarna, bersama beberapa elemen yang disenaraikan. Bagi varian tertinggi, Dreza mendapat dua tambahan speaker (tweeter), kekemasan krom pada pemegang pintu dalaman dan kayuan pada bahagian papan pemuka.

Manakala varian GL pula menawarkan kit yang sedia ada, termasuk unit kepala 2-DIN bagi audio dengan empat-speaker, sambungan USB, corong penghawa dingin hadapan dan belakang, pengesan parkir undur dan beberapa elemen lain.

Sayangnya, hanya Dreza sahaja dilengkapi dengan sistem brek ABS dan EBD, serta lampu brek ketiga pada sayap belakang. Tetapi kedua-dua varian, mengekalkan ruang but yang sama iaitu berkapasiti 482 liter dengan tempat duduk ketiga dibaringkan, dan 736 liter jika tempat duduk kedua dan ketiga dibaring sepenuhnya.

2016-suzuki-ertiga-dreza-in-thailand-004_BM

Kedua-dua varian menawarkan kuasa yang sama iaitu 92 PS/130 Nm dengan enjin 1.4 liter, empat-silinder siri-K dan transmisi automatik empat-kelajuan. Walau pun kuasa yang dihasilkan itu ‘sederhana’ namun ia harus menampung berat 1,195 kg bagi Dreza dan 1,185 kg untuk GL.

Ertiga GL berharga 655,000 baht (RM76k) dan Dreza pula 715,000 baht (RM83k). Dengan apa yang tertera di sini, adakah anda akan berasa teruja dengan model Suzuki Ertiga yang bakal di’rebadged‘ oleh Proton tidak lama lagi? Kongsikan komen anda bersama kami.

GALERI: Suzuki Ertiga GL

GALLERY: Suzuki Ertiga Dreza

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • sham serena on Feb 16, 2016 at 9:14 am

    sangat2 teruja….. biar la tukar lambang pon…. asal kualiti baik….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Peminat Auto on Feb 16, 2016 at 10:56 pm

    Pesaing bg Perodua Alza. Jika proton nk rebagde pun sesuai tp ton warna interior perlu diubah kpd yg lbh gelap. Nmpk lebih kemas & elegan.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required