Pemakaian tali pinggang keledar, topi keledar perlu dikuatkuasa secara tegas dan berterusan – MIROS

Rear_Seat_belt-003-850x566

Pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS), Tan Sri Lee Lam Thye, berkata pemakaian tali pinggang keledar dan topi keledar perlu dikuatkuasa secara tegas dan berterusan untuk mencegah kemalangan maut, menurut laporan Bernama.

Katanya lagi, untuk mencapai kesan jangka panjang, tindakan penguatkuasaan yang berterusan terhadap pemakaian tali pinggang keledar dan topi keledar perlu ditingkatkan serta lebih menonjol menerusi publisiti.

Lee turut meminta pemasaran sosial dipertingkatkan dengan memberi tumpuan terhadap inisiatif advokasi serta program berasaskan komuniti kepada pengguna jalan raya mengenai faedah memakai tali pinggang keledar dan topi keledar.

gempak-mufors-road-safety-campaign 39

Tambahnya lagi, pendidikan keselamatan jalan raya juga perlu untuk pelajar sekolah serta kurikulum lesen memandu.

Dalam masa yang sama, beliau turut menggalakkan pengeluar kenderaan memasang peringatan memakai tali pinggang keledar di tempat duduk hadapan dan belakang.

Menurut Lee, pada 2014, MIROS membuat kajian mengenai pemakaian tali pinggang keledar di seluruh negara dan hasilnya mendapati pemandu mencatat kadar pematuhan 81.7% diikuti penumpang hadapan dan belakang yang masing-masing merekodkan 68.1 dan 86%.

Sementara itu, katanya kajian dibuat MIROS pada 2015 mendapati kadar pemakaian topi keledar di Malaysia adalah 73%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required