Penggodam kad Touch ‘n Go akan ditangkap – laporan

TnG-SmartTag

Touch ‘n Go telah memberi amaran keras bagi sesiapa sahaja yang mencari peluang untuk menggodam kad dengan menambah nilai secara tidak sah dan menggunakannya untuk membayar tol dan tambang pengangkutan awam mahu pun membeli barangan, menurut laporan The Star.

“Sistem Touch ‘n Go sentiasa dipertingkatkan dan bagi yang cuba melakukan penipuan, pasti akan ditangkap,” ujar CEO Syahrunizam Samsudin. Beliau turut mengulas insiden baru-baru ini di mana sepasang suami isteri ditahan polis di Kota Damansara selepas disyaki terlibat dalam kes penggodaman kad prabayar Touch ‘n Go bagi tujuan menambah nilai amaun kad pada 22 Feb lepas.

Menurutnya lagi, “Kami ingin menekankan di sini, kejadian tersebut tidak akan memberikan kesan terhadap pengguna yang lain. Kami memberi jaminan ini berdasarkan pelaburan yang telah kami lakukan dalam teknologi sistem kad, proses dan mekanisme pengesanan penipuan.”

Syahrunizam turut menambah memang ada orang yang tidak bertanggungjawab dalam perkara seumpama ini, termasuk yang cuba untuk menyalahguna, memanipulasi atau menganggu teknologi untuk melakukan penipuan. Malah beliau sempat menasihatkan orang ramai agar membeli kad dari pengedar-pengedar yang sah sahaja.

Menurut Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Mohd Zani Che Din pula, “Pasangan terbabit menggodam kad melalui aplikasi dalam telefon bimbit yang dipindahkan dari komputer riba untuk menggodam kod kad berkenaan bagi menambah nilai kad dengan nilai maksimum sebanyak RM 1,500 untuk setiap transaksi secara haram tanpa kebenaran daripada syarikat Touch ‘n Go Sdn Bhd.”

Mohd Zani berkata pasangan itu aktif menjalankan kegiatan berkenaan sejak Disember tahun lepas untuk kegunaan peribadi menyebabkan nilai kerugian syarikat itu yang dianggarkan berjumlah RM20,000.

Katanya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 4 Akta Jenayah Komputer 1997.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required