PSA Peugeot Citroen terbitkan hasil ujian penggunaan bahan api dunia nyata untuk tiga model diesel mereka

PSA-Peugeot-Citroen-real-world-fuel-consumption-1-e1457663701115_BM

Di dalam dunia automotif yang hangat dengan skandal diesel Volkswagen, dan kerajaan jepun yang tidak berpuas hati dengan hasil ujian makmal beberapa pengeluar yang tidak selari dengan penggunaan sebenar dunia nyata, PSA Peugeot Citroen menjalankan ujian penggunan di dunia sebenar terhadap model janaan diesel mereka. Ujian tersebut dijalankan dan ditunjukkan hasilnya kepada dunia untuk membuktikan ketelusan PSA Peugeot Citroen dalam isu ini, dan ia merupakan pengeluar pertama di dunia melakukan perkara sedemikian.

Hasil ujian yang diterbitkan tersebut bukan sahaja hasil ujian yang dijalankan oleh pihak PSA Peugeot Citroen semata-mata, bahkan turut disertai oleh dua pertubuhan bukan kerajaan iaitu pihak Transport & Environment (T&E) dan juga France Nature Environment (FNE). Hasil kesemua ujian ini diaudit oleh pihak Bureau Veritas. Tiga kereta yang diuji iaitu Peugeot 308, Citroen C4 Grand Picasso dan DS3, di mana kesemua kereta ini dikuasakan dengan enjin diesel 1.6 liter BlueHDi 120 dan dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan manual.

Ujian yang dilakukan keatas kereta-kereta terbabit dilakukan di bawah protokol yang dibuat bersama NGO T&E. Ia termasuk memandu kereta-kereta tersebut di jalan raya umum berdekatan Paris (25.5 km bandar, 39.7 bandar padat, dan 31.1 km lebuh raya) dan dengan keadaan pemanduan seharian sebenar.

Oleh itu, penumpang, beban barangan, keadaan permukaan jalan, dan penggunaan penghawa dingin semuanya memainkan peranan untuk mendapatkan data penggunaan bahan api. Berdasarkan projek Emisi Pemanduan Sebenar (RDE) oleh Kesatuan Eropah (EU), protokol mengukur penggunaan bahan api adalah dengan menggunakan Sistem Pengukuran Emisi Mudah-alih (PEMS) yang dipasang pada kenderaan (seperti yang ditunjukkan di dalam gambar).

Menurut PSA Peugeot Citroen, pengiraan yang dikira melalui ujian tersebut boleh dibandingkan dengan pengiraan yang dilakukan oleh pelanggan (dihimpunkan daripada tinjauan bebas pelanggan). Oleh itu, syarikat tersebut menyimpulkan prosedur ujian tersebut mewakili pemandu tipikal.

Keputusan ujian penggunaan bahan api yang dijalankan di bawah protokol adalah seperti berikut : Peugeot 308 (5.0 l/100 km), Citroen C4 Grand Picasso (5.6 l/100 km) dan DS3 (4.9 l/100 km). Sementara itu, penggunaan bahan api yang dikira berdasarkan tinjaun pengguna ialah: Peugeot 308 (5.0/5.1 l/100 km). Citroen C4 Grand Picasso (5.5/5.7 l/100 km) dan DS3 (5.1/5.3 l/100 km).

Merujuk kepada brosur yang diterbitkan, Peugeot 308 didakwa mempunyai kadar penggunaan bahan api (campuran untuk pemanduan bandar dan bandar padat) 3.2 l/100 km. Sementara itu Citroen Picasso didakwa mampu untuk mencapai bacaan penggunaan bahan api 3.6 l/100 km, manakala brosur DS3 tertulis ia mampu mencapai bacaan penggunaan bahan api 3.6 l/100km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required