Honda perkenal ARC Line di Thailand – sel aliran pertama di dunia untuk pemasangan kenderaan

Honda-ARC-Line-Thailand-1_BM

Honda telah membina barisan pengeluaran besar-besaran automotif pertama di dunia yang membabitkan produksi dengan sistem sel aliran. Sistem yang digelar barisan Assembly Revolution Cell (ARC) tersebut telah pun diperkenalkan pada kilang Honda Prachinburi baharu terletak di Thailand, yang telah pun beroperasi pada Mac 2016. Honda Civic generasi ke-10 telah dihasilkan di kilang tersebut.

Barisan sistem ARC ini adalah berbeza dari sistem barisan pemasangan konvensional, dan ia menyaksikan peningkatan yang signifikan dalam kecekapan pengeluaran. Pada sistem barisan konvensional, setiap pekerja produksi hanya akan bertanggungjawab dalam satu proses pemasangan komponen pada badan kenderaan yang diletakkan pada konveyor yang bergerak.

Berlainan pada produksi sel, seorang pekerja pengeluaran akan bertanggungjawab untuk proses pemasangan yang lebih luas. Dalam sistem barisan ARC Honda, empat pekerja pemasangan ditempatkan pada sebuah unit ARC – iaitu sebuah unit konveyor yang membawa sebuah badan kenderaan bersama set lengkap komponen yang akan dipasang pada badan tersebut.

Honda-ARC-Line-Thailand-2_BM

Pekerja produksi berkenaan akan memasang kenderaan terbabit yang bergerak sekali bersama barisan pemasangan. Dengan sistem ini, ia akan mengurangkan apa-apa pergerakan sampingan pada pekerja produksi. Contohnya, memilih komponen yang betul yang diperlukan untuk kenderaan seterusnya yang dibawa oleh konveyor dan memasangnya sambil berjalan bersama badan kenderaan itu.

Walaupun pergerakan pemasangan tersebut tidak perlu, ia tidak boleh dielakkan dalam barisan pemasangan konvensional, ini merupakan sebab utama sistem barisan ARC ini diperkenalkan. Setiap seorang daripada empat pekerja produksi tersebut juga akan bertangggung jawab memasang beberapa komponen pada badan kenderaan pada satu masa, ia memberikan mereka pengetahuan produksi dan kemahiran yang lebih luas berbanding hanya memasang satu komponen.

Honda menjangkakan sistem barisan ARC ini akan memberikan kesan positif pada pembangunan kemahiran para pekerja produksi di mana mereka mampu untuk memberikan maklum balas dari kumpulan produksi kepada kumpulan pembangunan pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required