Para bumbung punca utama penggunaan lebih 378 juta liter bahan api tambahan di Amerika Syarikat

Thule_Box_Proton_Persona_Large_BM

Mana-mana tips berkaitan penjimatan penggunaan bahan api, pasti poin berkenaan mengurangkan beban yang tidak perlu diketengahkan. Adakah sangat penting untuk kita mengurangkan beban pada kereta untuk mendapatkan pengunaan bahan api yang lebih ekonomi? Satu kajian telah dijalankan di Amerika Syarikat yang menunjukkan pengguna di negara berkenaan menggunakan lebih 378 juta liter (100 juta gelen) bahan api tahun lalu atas sebab membawa bebanan yang lebih.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Lawrence Berkeley National Laboratory (Berkely Lab) tersebut, punca utama yang menyebabkan penambahan beban untuk kenderaan-kenderaan di Amerika Syarikat adalah kerana pemasangan para bumbung (roof-rack). Kajian yang dijalankan oleh penyelidik Alan Meier, dengan kerjasama Yuche Chen dari National Renewable Energy Laboratory mendedahkan, penggunaan aksesori yang semakin mendapat sambutan tersebut adalah penyebab utama jumlah penggunaan bahan api berlebihan yang dianggarkan itu.

Hasil kajian menunjukkan pada 2015, penggunaan para bumbung menyebabkan penggunaan lebih 0.8% atau 100 juta gelen bahan api pada kenderaan ringan dalam Amerika Syarikat, atau hampir satu peratus dari penggunaan keseluruhan bahan api nasional negara tersebut. Menurut kajian tersebut juga, angka berkenaan dianggarkan akan meningkat. Penggunaan para bumbung di Amerika Syarikat dijangka akan meningkat 200% menjelang 2040.

Penggunaan para bumbung memerlukan kenderaan menggunakan lebih tenaga untuk bergerak bukan sahaja dari segi berat, malah ia juga turut terkesan akibat seretan aerodinamik yang berlaku. Bergantung kepada konfigurasi, aksesori ini boleh menyebabkan penggunaan bahan api berlebihan sehingga mencecah 25% pada kereta penumpang biasa. Penggunaan bahan api berlebihan disebabkan pemasangan para bumbung ini adalah enam kali lebih besar dari penjimatan bahan api yang dianggarkan untuk kenderaan fuel cell dan 40% dari penjimatan bahan api dari kenderaan EV pada 2040 nanti.

Kajian tersebut turut menyatakan cara untuk mengatasi kesan tersebut. Contohnya, rekaan para bumbung yang lebih aerodinamik dan juga polisi yang memerlukan pengeluar melabelkan tahap penggunaan tenaga lebihan pada setiap unit para bumbung tersebut. Penjimatan tenaga yang lebih bagus juga dapat dilakukan dengan rekaan para bumbung yang mudah ditanggalkan, membolehkan pengguna membukanya dengan mudah apabila tidak digunakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required