Volvo siar imej teaser model konsep XC40 – bakal ditayangkan sepenuhnya pada 18 Mei ini

Volvo-V40-Concept-2-e1463106112998_BM

Volvo telah menyiarkan imej teaser untuk SUV paling kecil dalam barisan SUV mereka iaitu Volvo XC40, dalam bentuk imej Snapchat. Model konsep tersebut dijadualkan akan ditayangkan sepenuhnya di ibu pejabat Volvo, Gothenburg, Sweden pada 18 Mei ini. Model konsep V40 hatchback generasi baharu turut dijangka akan ditayangkan sekali dimana produksi sebenarnya dijangka akan dilancarkan pada 2017.

Gambar tunggal pada bahagian hadapan dengan kapsyen “not your daddy’s Volvo” di Snapchat, menunjukkan rekaan hadapan yang lebih radikal berbanding model S90/V90 dan XC90, di mana model ini disasarkan untuk pasaran pemandu yang lebih muda.

Lampu hadapan LED “Tukul Thor” Volvo masih ditampilkan, dipadankan dengan gril hadapan berbentuk trapezoid berbanding gril segi empat pada model-model lain, dan dikelilingi kemasan hitam berkilat berbanding krom sebelum ini.Bonet hadapan juga kini direka seperti kulit kerang yang nampak lebih sasa.

Model siri-40 terbaharu Volvo dibina diatas platform Compact Modular Architechture (CMA) baharu, iaitu versi lebih kecil platform Scalable Product Architecture (SPA) yang digunakan oleh S90, V90 dan XC90 terbaharu. Platform terbaharu ini akan menamatkan kebergantungan Volvo terhadap Ford, dimana V40 sedia ada dibina berasaskan platform Global C yang turut digunakan pada Ford Focus.

Kereta baharu ini (termasuk model sedan yang juga dikhabarkan akan dibina) dijangka akan menggunakan enjin Drive-E 2.0 liter empat silinder dan juga enjin 1.5 liter turbo tiga silinder petrol dan diesel. Model ini juga berkemungkinan akan dikuasakan dengan enjin T5 Twin Engine plug-in hybrid berkuasa 180 hp dari enjin tiga-silinder dan digabungkan dengan motor elektrik 55 kW, menghasilkan kuasa keseluruhan 250 PS dengan tork maksima hampir 400 Nm dialirkan kepada kotak gear klac berkembar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required